AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.194

SÅ TRÖTT Växellådsproblem

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
SÅ TRÖTT!!!
Andra gången jag bytt v-låda på min e34 på 2 veckor och nu har jag samma fel igen BACKEN har låst sig!!!
OCH det är INTE länkaget som är paj utan det är i lådan det händer något..... går asså bara att backa...och det går att koppla

snälla väldigt tacksam för svar

Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Min kompis hade samma problem, vi fann ingen annan utväg än att byta ut lådan.
Är ingen växellådeexpert men jag gissar att gafflar som byter växlar har fastnat på något vis. Min kompis låda hade dessutom lite och dålig olja, vilket nog inte förbättrade saken.

Men det är svårare att hitta en billig låda till en diesel än till en 320 som det var i detta fallet.
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
diesel och bensin har samma lådor....:)

någon mer som han intyga att det kanske är växelgafflarna som håppat ur led???

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
om jag inte minns fel så sitter det en bult på sidan av lådan som håller backdrevsaxeln i läge, lossa lite på den och kolla om ni kan få den ur läge, ta inte av den helt bara, bara en tanke jag fick, så länge sen jag rev i dessa lådor så minnet sviktar!
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
vet en kille som hade sammafenomen fast det var i typ 2ans växel har jag för mig.. var någon grej i lådan som lossnat han plockade sönder den och satt ditt den igen så gick den lika bra igen.. alpina b6 har jag för mig det var.. alpinan på e28an.
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
ok tackar för så bra svar återkommer om hur det gick
mvh

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
om ingen annan har något att tilläga

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
dd: var exakt sitter bullten??
ingen mer som vet något

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
längst bak på vänstersidan tror jag, sitter två st efter varandra med några cm mellanrum! men lita inte för mycket på mig eftersom det är sååååååå länge sen jag höll på med dessa lådorna, men gjorde faktiskt vid grannens traktor för ett tag sen(INGEN VOLVO)utan en riktig traktor som hängt sig i backen, tydligen så hade växelspaken kommit i ett olyckligt läge där den kan hänga sig!
zT
39
zTeve
528i -85
Jag har liknande problem på min 528 E28 nu...
Backen ligger i och man kan inte byta växel! men spaken är inte fast i back läget utan känns som den är när den är i friläge...
Vad kan vara fel då? är det länkaget kanske, och hur kan jag kolla det går det att komma åt de länkaget ovanifrån så man kanske kan fixa de på plats tro?
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
om spaken är helt lealös så är det spakstället som är paj annars är det samma skit fel som på min

zT
39
zTeve
528i -85
jupp skulle gissa på att det är spakstället...är det att ligga under å fixa det som gäller eller går det att komma åt uppifrån/innifrån (så man slipper traila)
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
det måste du göra under ....får låssa växellådasfärstet för att få lådan längre ner sen får du ta bort sprinten på v-lådan sen sprinten till växellåds regaget

zT
39
zTeve
528i -85
nehe...de va inte länkagare till lådan utan det var i lådan felet var även för mig!

Vad händer om man tar bort den bakre delen av växelådan? är det massa grejer som far ut då så det blir jävligt att sätta ihop igen, och kommer man överhuvudtaget åt något som kan ha med detta problem att göra därigenom?

eller är det helt enkelt bara att ta loss hela lådan som gäller för att kunna göra nått?
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
du måste ta ner lådan!! :( och jag har försökt ta isär lådan men har inte fått isär den tyvärr... ska nog värma elle pressa ur den bakre kåpan
zT
39
zTeve
528i -85
jaha...då blev det ju jäkligt jobbigt...

börjar känna sig lite uppgiven nu....
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
det är faktiskt inte så svårt att dela lådan om man har lite tålamod, och gör det på rätt sätt, och det mesta i lådan kan bara sitta på ett sätt, det ger sig själv liksom! skall man dela stockarna behöver man kunna värma och en bra avdragare, sen bara hålla reda på vilka shims som ligger var, och akta lagren.MEN! det är helt klart bättre att köpa en annan låda!!!!
zT
39
zTeve
528i -85
tjena...hur går det för dig Thorsella?!

Själv har man ju förhoppningsvis fixat det nu!!

Tog loss lådan, och tog bort locket som håller fjädrarna och kulorna som tycker mot växel förarna...
såg då att en av dom tre axlarna (backen och 5:an axel) var i annat läge än dom andra två, dvs. växeln va i...så jag tog en skruvmejsel och lirkate helt enkelt ur växeln!! så nu funkar den igen!!

men hur länge det vet man ju iofs inte..
men har en bekant som pratade med en bmw mekaniker han kände, och han sa att man kunde plocka upp lådan och sätta ihop igen sen funkade det, och man behövde aldrig få samma fel igen...så tydligen är det ju ett kännt problem för en bmw mek.

Jag har en Getrag 260 låda och vad jag förstår ska det vara en sån på din med !?

Nu ska man bara försöka åtgärda glappet i spaken lite sen ska den på plats igen...å så får man hoppas att det "håller" ett tag iaf!
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
tjennare ne jag har börjat ta isär alla lådor men utan resultat får bara isär den 2-3 cm och nu när du sa det så kunde jag ju gjort så med men du som man är så... det har ju redan rämlat ner massa grejer i lådan så nu måste jag ha isär den för att få alla grejpr på rätt plats

skit också
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.