|
|
|
|---|---|
|
Bilen ska in på lack nu i helgen, har tänkt att lämna in den på rekond så fort så möjligt efter lackering. Eller, ja, i takt med att vädret blir bättre. Men hur länge bör man vänta innan man går på en nylackerad yta med maskin? Har för mig att lacken bör genomhärda ett tag innan? Mvh / Patric. | |
|
Hej! Har hört att man skall vänta i ca 2 mån, för att "Något ska hinna avdunstna genom porerna" När du lägger på vax så täpper du till porerna. |
|
|
Ok, någon som vet säkert hur lång tid? 2 månader, låter ganska länge? |
|
|
Kom igen grabbar, någon måste väl veta? Snabbt svar uppskattas! Vill ha lite fler åsikter så man känner sig övertygad. |
|
|
Ca 90 dagar är det jag har hört. Det är inte lika farligt att lägga på ett vax som att lägga på ett tvåkomponentslackskydd. Lackskyddet blir betydligt tätare än ett vax. Ett vax tror jag man kan lägga på efter ca en månad medan ett lackskydd bör vänta ca 90 dagar för att lösningsmedlet ska hinna dunsta. Ska du bara vaxa behöver du ju inte använda maskin om du vill vara extra försiktig. Hoppas du blev lite klokare i alla fall. |
|
| Finns vax som är avsett för nya lacker också. Gäller dock att du lämmnar in den till en seriös rekondfirma som känner till lacker och kan lägga rätt vax. | |
|
Får tacka för svaren. Ska snacka med min rekondkille för att se efter vad han har & säga. Om inte annat kanske man helt enkelt bara kan undvika att vaxa den ytan? & ta det lite senare in på sommaren. Mvh / Patric |
|
|
Har hört från både lack killarna och rekond killarna, som lackade min mammas bil, efter en olycka, att man kan vaxa nästan direkt efter. Så slipper man att det sätter sig skit i porerna på lacken... Jag vaxade bilen en knapp vecka efter omlackeringen och den ser ut som ny bilen :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Jaså minsann. Hursomhelst, hämtar ut bilen imorgon. ska bli spännande att se resultatet :) Lacken blir ju så sträv på framskärmen i bak kant där allt bromsdamm hamnar, Hur gör man för att undvika sådant? Bara hålla efter & tvätta regelbundet eller? kan man slänga på nå speciellt lackskydd eller dyl som bibehåller lackens lyster & kvalitè just där? Mvh / Patric |
|
|
När jag ställt frågan till olika Ditec-center och olika BMW-lackerare så har jag fått olika svar men alla ligger mellan 1 månad och 1,5 månad. Tänker själv vänta ca. 2 månader för säkerhets skull... ___ //Ulf |
|
|
här står lite tänkvärt Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Sådär ja, tack för alla svar. Har precis varit & hämtat bilen, är kanon nöjd med resultatet, nu ska den få stå & härda igeom ordenligt några dar :) Om 2 veckor ska jag tillbaka med den för att korrigera/polera. Sen så. Riktigt fräscht ser det ut. Mvh / Patric |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.