|
|
|
|---|---|
|
Går ju i tankarna på att skaffa en E38 och undrar om det är värt att slanta upp för en -99a för att få VANOS!? Någon som kört både M62 och M62-TU som kan berätta om skillnaderna? Är bortskämd med min 500E med gott bottenvrid (spränger 400 Nm vid 1200 rpm) och tycker vanliga 4,4L känns "slö" på lågregistret. Är det nå bättre bottenvrid i TU´n? Någon som vet var/om det finns publicerat på nätet effekt/vrid kurvor för dom båda? | |
|
Tror inte du märker så stor skillnad. M62/TU har visserligen lite bättre drag (uppfattat - har inte kollat på nån vridkurva) och blir ännu lite bättre med uppgraderad motor- och växellådsprogramvara (vet inte om den uppgraderingen finns till M62) men i grund och botten är det samma motor. Vill du ha nåt som matchar din 500E i vrid kanske du ska kolla på en 750, med M72-motorn. Wilhelm Svenselius |
|
|
Man kan ju vända påståendet också, VANOS = dyr sak som inte helt sällan krånglar.... |
|
|
jag skulle vilja säga att VANOS sällan krånglar på icke M-bilar. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Håller med WK2, V12 (M73) gäller om du skall bli riktigt nöjd om det är vridet du prioriterar. Förbrukningen dem i mellan är också i klassen försumbar (ca 0.7-0.9l/100km), beroende på körstil. Sen är ju en E38 98/9- lite mer än bara Vanos.... En M62/TU med uppgraderad motorstyrning är en klart possitiv överaskning. Mer om detta kan du fö. läsa i denna tråd: Länk . Finns även de som har uppgraderat "vanliga" M62:an med liknande resultat. Spelar inte den där extra decilitern bensin, samt drygt en tusing mer för Inspektion 2 service så stor roll för din plånbok, så skulle jag utan tvekan valt en 750 (98/9-;). Lycka till med ditt inköp, och låt oss gärna veta vad det blev! Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Krånglande VANOS? Är det verkligen så? Har bara hört om M-bilar främst E39 M5 som haft problem med VANOS. Så klart är ju en faceliftad E38 mer än bara VANOS, dom aspekterna är redan invägda. Funderade bara på hur stort + VANOS skulle ge till faceliftkontot. Uppgraderat motor och växellåds program låter ju onekligen intressant när man läser tråden i änmnet. Det som skrämmer med V12an är att man får "plastkule" lådan och en högre förbrukning. För det går inte att komma ifrån att den inre friktionen är ca 25% större med 12 cylindrar mot 8 och det avspeglar sig tyvärr i förbrukningen. Nog för att soppan inte är så stor post i slutnotan för ägarkostnader, men finns ändå roligare grejer att spendera dom slantarna på. |
|
|
köp 750n! förbrukningen kommer du knappast irritera dig på.. de går absolut inte att jämföra med 750 E32 där de ibland känns som bränslet rinner rakt igenom motorn.. min E38 har tagit 13.3 liter/100km i snitt på de 700 mil jag kört den.. de är verkligen blandad körning med bla. mycket hårt autobahnkörning samt småkörning här hemma mm. Tycker verkligen inte de är mycket, tror knappast jag hade kört billigare i en 740... ang. plastkulorna i lådan.. finns de verkligen kända fall av haverier på E38/39? vet att de är samma låda men har aldrig hört talas om någon som har drabbat, varken 540/740/750.. kanske dom senare är uppdaterade så problemet har undvikits?? BMW CS #5139 |
|
|
1.33 / mil låter ju onekligen riktigt snålt! Är de enligt datorn eller genom tankmetoden? |
|
|
de är färddatorns värde på de 700 mil jag kört bilen (den är ganska exakt) de snålaste jag kört på en tank är 11.8 liter/100 km enligt tanka-fullt metoden. Iofs inte så mkt stadskörning då men istället 10 varv familjekörning på knutstorp :) BMW cs i somras.. som sagt törstig tycker jag inte den är.. BMW CS #5139 |
|
| Själv är jag väldigt sugen på en 740 97-99 årsmodell. Det är verkligen kalaspriser men jag blir nojig över ägandekostnaderna. Kör inte mer än ca 1200mil per år så någon deciliter högre förbrukning ger inga jättehål i plånkan. Det är dom oförutsedda repen som jag gör att jag drar mig, bilarna börjar trots allt bli 10år gamla och innehåller mycket bling-bling.. Försäkringen är väl inget man jublar över heller, men det vet man iaf vad det kommer kosta innan man ger sig in i leken:( | |
|
Vad tar den på ren landsväg? |
|
|
Lite OT, Tor, vad drar din 500E? |
|
|
Blandat tar den ca 1,3-1,4. Den tar allt mellan 1,0-1,8 på tankafullt-metoden. |
|
|
hej en fråga till nån som vet min vanos lever om och går dåligt vad är det som brukar gå sönder på dom?? |
|
|
Sådär! Nu kan jag svara själv på min fråga! Testade en 540iAT -00 idag och Vanos-motorn var en trevlig överraskning, gott morr på lågvarv och ett helt annat klipp över hela registret! Stör mig dock på att automaten aldrig tillåter någon segdragning utan hela tiden ska växla ner och dra långt på växlarna bara för att man håller ner lite. Trotts Steptronic funktion så växlade Lådan ner precis som vanligt vilket läge man än valde, funkade bara att växla ner med. |
|
|
Tor: det där med att den växlar ner av sig själv trots att man ligger i manuellt läge tycker jag också är ett störmoment. Sen ska jag väl ärligt erkänna att jag inte använder det manuella läget speciellt ofta. Har inte kört så många andra automatare med möjlighet att växla manuellt men på V70'n jag hade tidigare kunde man i alla fall trampa fullt på en växel i manuellt läge utan att den växlade ner och det är ju så det ska vara... ___ //Ulf |
|
|
Jo Volvo och VAG är nog dom enda som förstått hur riktig "manuell" växling av en automat skall fungera. |
|
|
Inte för att de är den manuella växlingen jag är ute efter, utan jag vill kunna utnyttja motorns bottenkraft för att accelerara mjukt och smidigt utan att motorn skall skrika upp mot rödmarkeringen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.