|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jag har hängt ner motorn igen efter att ha bytt lager, kompsänkt, svetsad och planad topp samt arp bult. Motorn i fråga är en M20b25 som sitter i en -88 E30 Men jag har problem med kylsystemet... Det sägs ju att den här motorn ska vara lätt att lufta, ( läste lite andra trådar jag hittade när jag sökte) men jag får inte till det.. Verkar som att slangen som går från termostathuset till övre kylaranslutningen är tom på vatten. Tempen pendlar lite men när jag håller den på varv så går den ner till mitten på mätaren vilket ska vara normalt vad jag förstått. Jag har inte varit ute och kört med den utan den har mest gått på tomgång. Finns det nåt bra knep jag kan göra? En annan sak som kanske är värd att nämna är att jag har pluggat slangen till värmningen av spjällhuset, kan det påverka? Borde inte ha något alls med saken att göra tycker jag. Tack på förhand /Tomas | |
| Jag fick lyfta upp hörnet på bilen där kärlet sitter för att få ut all luft ,och sen fara ut och köra lite , för att sen få fylla på lite vätska. | |
|
Kan ju prova det, men hur brukar ni göra när ni luftar? kör med öppet kylarlock eller med stängt och öpnnar luftskruven då och då? /Tomas |
|
|
Det första är att hälla upp volymen som ska finnas i ditt kylsystem , så du har lite koll på hur mycke du har fyllt , och hur mycke som ska in i motorn , jag gör så att jag häller ner vätska i avstängd motor ( luft skruven uppe ) tills det kommer vätska genom skvaller hålet , stänger skruven , fyller kärlet och startar motorn , låter motorn gå till termostaten öppnar ( locket på ) men håller koll på nivå och luftar med jämna mellan rum , stänger av motorn och fyller kärlet , far ut och kör en sväng och kolla nivå . Nu funkade inte detta för mig , men jag började så här. Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 |
|
| Då du luftar bilen ska du lyfta upp framändan på bilen så du får all luft längst fram sen luftar du. | |
|
Det finns en miljon liknande trådar testa sökfunktionen. you´ll like it. |
|
|
Hallå! Verkar ha lyckats hyffsat, tempen håller sig stabil på ca mitten av skalan, men dock försvinner värmen från och till. Är detta normalt? Kan det bero på att luft fortfarande finns i systemet? |
|
|
Jupp du har nog luft kvar . Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 |
|
| Det lustiga är dock att från början så var värmen jämn, problemet dök upp ca en dag efter jag luftat den... Verkar dock mest inträffa när man står still på tomgång. Håller man den på varv så kommer värmen igen. | |
|
prova lätta på luft skruven och hör om det pyser , och kolla nivån i behållaren . Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 |
|
|
Jag har provat det nu ikväll, men kört för lite för att kunna säga om det hjälpte. Däremot hittade jag något annat oroväckande, nämligen vit gegga på oljepåfyllningslocket. Verkar konstigt att packningen ska ha gått, har nyss skruvat ihop den, o-ringat och arp bultat...dessutom inte ens börjat köra turbo ännu. Den tar inge vatten, verkar inte vara nå vatten i oljan så jag hoppas helt enkelt att det bara är kondens. Jag har tyvvär ingen motorvärmare så jag har startad den kall ganska många gånger.. Får hålla lite koll på oljan och vattnet och se vad som händer.. Hoppas på att det bara är kondens.. /Tomas |
|
| Du kan va lugn, far bara ut på en längre tur på motorvägen i ca 5-10 så motorn får bli riktigt varm så försvinner det! Rengör även slangen till vevhusvent. för att va säker! | |
| har man problem att lufta dessa motorer så brukar det vara nåt som är fel, från och med m50 motorn kan det vara lite problem att lufta däremot, ofta är nog problemet att man inte varmkör ordentligt med värmen på max, innan man ger sig ut på vägarna. | |
|
Hallå! Tobbe_E30 : Alltså jag har ju kört den på motorväg till och från jobbet några dagar, dock så hade jag bara kört kanske 5-10min med motorn iskall när jag upptäckte att det var vitaktigt på oljelocket. Får hoppas du har rätt! dd: Vad skulle vara fel då menar du? |
|
| vet ej, men under alla åren jag har mekat bmw så har jag aldrig haft nåt problem med att lufta(äldre) bmw, däremot så kan m50 vara lite knepig. | |
|
Okej.. Det verkar iaf som att luftningen är Ok nu. Som det är nu är det mest vita gegget på oljelocket som oroar mig, men det kanske är normalt med så pass mkt kondens så det blir så.? |
|
|
Sedan ska man väl ha full värme på också. Mvh |
|
| gegget är normalt,speciellt vid korta körningar. bara det inte syns på stickan! | |
|
DD: Tack så mkt för svaret, var precis vad jag ville höra :) Syns inget på stickan.. Då verkar problemet vara löst! Tack så mkt för hjälpen grabbar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.