|
|
|
|---|---|
|
För några timmar sedan råkade jag backade jag upp bilen på en stenbumling, (Gatukontoret har lyckats ploga fel, men det är en annan historia) Bilens vänsterhjul hängde och det tog ca en timme några trädgårdsplattor och en domkraft att äntligen få loss bilen. Nu tilll skaderapporten: Jag upptäckte att bakre ljuddämparen,avgasröret, värmeskölden samt - mest oroande - även bakre länkarmsfästet blivit skadade. Länkarmens fäste är mest oroande: Det är egentligen bara den nedre (yttre) delen av fästet som är böjt. Det är kraftigt material så min fråga är om denna böj (som sitter i ytterkant till själva länkarmens fäste) kan ha påverkat något - typ hjulvinkel eller liknande? Ljuddämparens och avgassystemets bucklor känns något mindre oroande...Likaså värmeskölden som jag riktat med den eminenta tång som ingår i BMW verktygssats :-) Utöver stor oro för bilen är jag riktigt förbannad på den klantskalle som plogat parkeringsplatsen... Några tröstande ord? | |
|
Något som är lite surt men ändå uppiggande kan vara att försäkringen (vagnskada) täcker kostnaderna :-) Böjda fästen och hjulinställnigar kostar flis förmodlingen!? Alt 2 ringa gatukontoret och be dem om ersättning! Efter att jag kört i en omarkerad håla och fälgen blev skev så fick jag en ny efter ett samtal!Men att hitta rätt person att ringa tog lite tid men sikta på det och lycka till! Mpower |
|
|
uffffffff tråkigt det där ja råkade nästa ut för samma sak , pajade bakre stötfångare ,fick köpa en ny, lacka ,m.m. När jag var klar fick höra att mn kompis hade en stötfångare liggande som jag fick gratis ..... snopet va ? lycka till hör av dig om du vill ha en stötfångare billigt heheheh |
|
|
Tur i outuren! Jag åkte till "min" verkstad i morse som ansåg att man nog bör byta hela bakaxeln(!) De menade att aluminium är känsligt och att risken finns att skadan kan orsaka följdskador. (Repet var nära...) För säkerhets skull tog jag dock kontakt med BMW Solna och deras skadereglerare. Han ansåg att skadan var marginell. Med hjälp av en slägga och en hammare riktade han försiktigt tillbaka aluminiumskadan och menade att jag nu lugnt kunde köra vidare. Det viktigaste var att spelet mellan - länkarmen -bussningen - infästningen nu var återställd. Så just nu är jag väldigt lättad men fortfarande sur på den bostadsrättsförening som plogat sin p-plats på ett så otroligt idiotiskt sätt. Genom att ploga sin stenbelagda gräsmatta istället för själva infarten har de nu lyckats skada minst tre bilar! På gräsmattan (dold under snön) sticker det ut en rejäl stenbumling på ca 15-20 cm som är mer eller mindre omöjlig att upptäcka om det inte är barmark. Gatukontoret hade kollat och dömt ut plogningen och skulle avlägsna stenen direkt om det inte vore för att det är föreningens mark. Så nu ligger HSB illa till. Åter till skadan: Uppenbarligen tål aluminiumupphäningningen en hel del stryk den med. Hade skadan dock kommit från sidan eller i "fel" vinkel skull hjuinställningen och kanske axeln behöva bytas. Det jag möste göra nu är att rikta till reservjulsbaljan som fick en liten del av smällen. Märkligt nog skadade stenbumlingen aldrig stötfångare eller lacken. Trots M-sportpaket. Guds försyn... Kuriosa: Den där satans stenbumlingen - trot eller ej- men jag den är faktiskt synlig på Google Earth! |
|
|
Brynar: om den syns från rymden så borde den ju va relativt lätt att upptäcka från marken tycker man ;) /Jesper |
|
|
Straffspark... Men Moder Natur kamouflerar skickligt med snö och vintermörker. Med hjälp av en vettlös snöröjare kan naturen uppenbarligen ställa till det även för en halvblind BMW-ägare :-) |
|
| Det verkar som "din" verkstad gärna byter delar i onödan! | |
|
Jag hatar att köra fruns Peugeot 307 och för att göra det hela bättre så skrapade jag upp hema tröskellådan på ett betongfundament till ett staket som vält pga Gurdun som drog fram. Hur händer detta ihop med en BMW? Jo jag påpekade för Stockholms stad att de inte inspekterat och sett till att parkeringen var säker på hela helgen och att skadan orsakast pga deras försummelse. Och se! De betalade självrisken på vagnskadegarantin och även hyrbil under tiden den var på verkstan! Det tog nästan 6 månader att tragla igenom alla instanser hos Stockholms stad, NCC och deras försäkringsbolag. Men när jag väl träffat på rätt person så var det inga problem! Har vart ordförande i en stor BRF och du skall skicka ett brev med dina ersättningsanspråk till deras styrelse. Reagerar inte de, talar du om för ditt försäkringsbolag att skadan troligen beror på försummelse av markägaren och försäkringsbolag brukar inte vilja betala i onödan... Glöm inte att dokumentera allt och allt. Tag gärna en massa bilder och bifoga i breven. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.