AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.586

Dålig mottagning på radion. BMW328 96

Visa användare
80
petros
BMW 325Ci -01
Jag har köpt en BMW 328i E36 1996 och givetvis har bytt ut min original stereo till en standard CD. JVC Modell KD-SX624R.
Problemet är att radion har en dålig mottagning jämfört med original radion.
Jag har ändå kopplat in antenn förstärkaren som driver antennen i bakrutan.
Bara plus från den vita sladden i radiohålet, enligt BMW verkstad.
Men det blir inget bättre.
Är det någon som har några tips så är jag tacksam.

Peter

cr
10
crillekrokodil
328i Coupé -95
Jag har samma problem...så det skulle vara kul att få reda på hur man får till en bättre mottagning. Finns bara alternativet att montera en yttre ful antenn???
Om antennkabeln har rätt kontakt och sitter riktigt på plats och förstärkaren får 12V (vita kabeln) så skall det absolut inte vara dålig mottagning.
Kolla genom att koppla loss den vita kabeln tillfälligt och om det blir ytterliggare försämring, annars jobbar nog inte antennförstärkaren.

FP
Kolla i bakrutan så att "antennen" är oskadd, om man tex monterat toningsfilm, eller lagt vassa saker på hatthyllan så kan ledningsbanorna ha skadats.

Annars är det nog som sagt nåt fel med antenförstärkaren och dess strömförsörjning, tror försten att min lkabel var blå/vit.
Vissa stereoapparater levererar inte den spänning som den ska på remote/motorantenn utgången, så säkrast är att dra direkt från key+ till antennförstärkare, ev med en liten säkring...

Hej,

Har exakt samma problem, har mätt strömment till antennförstärkaren till 12 volt. Har även provat att koppla ur strömmen, utan märkbar försämring. Är också sugen på att få en lösning.

/Marcus
Jag skulle kolla alla kablar in och ut från antennförstärkaren, glöm inte jordanslutningen.
Lite svårt att avgöra utan att se grejorna, men en kort kabelstump på ingången till förstärkaren skall genast ge mottagning i radion.
Ett rent fel inne i förstärkaren kan ju inte uteslutas om allt annat är testat. Jag kan åtaga mig att testa/reparera om grejorna är "öppningsbara".

MVH

FP
Glömde:
Tydligen är inte alltid kabeln vit, se ovanstående inlägg.
Kolla så det verkligen är 12V in på förstärkaren.
Det finns en variant där man matar 12V genom den skärmade antennkabeln (fantommatning), förekommer i vissa VAG-bilar, osäker dock om BMW har haft detta.

FP
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
Som vanligt skulle jag tro, att gäller det dålig radiomottagning så tänker man oftas inte på jordningen. Antenner och fästen ärgar alltid, har haft det problemet med de flesta bilarna jag haft från årsmodell -83 till den nyaste en -00. Är dock osäker ifall det gäller en så pass ny bil.

// HammarHaj
Jepp, stämmer bra. Faktum är att en del fästen är gjorda av zinklegering för att inte bilplåten skall rosta. Zinken "offrar" sig, fästet bör bytas efter 3-5 år. Hur många gör det??
Här ovan rör det sig dock om antenn inbyggd i bakrutan.

FP
Det enda som är lite oklart är en liten koax som kommer från sterepn (det står amp på kontakten fram) som går in i förstärkaren bak. Jag har ingen aning vad denna gör, möjligen slår denna på antennförstärkaren när originalstereon slås på. Ideer, kanske koppla 12 volt här också.

/Marcus
Liten koax?
Med RCA-kontakt då eller? Lågnivå kanske, men borde vara två st då och ingen 12V på dessa.
På min Business RDS CD sitter en konventionell antennkabel plus en tunn koax som även matar 12V bak till antennförstärkaren/diversitykretsarna. Sen resten av kablarna i den stora kontakten (ej lågnivå).
Vad har du för stereoanläggning?

FP
Exakt, En tunn koax som antagligen går till diversitykretsarna. Till saken hör, att originalstereon blev stulen, och därefter har jag använte en pioneer p99. Alltså ligger den tunna koaxen (med amp instansat i) oikopplad bakom stereon. Skulle det kanske hjälpa med 12 volt på denna?

/Marcus
Glömde,

Jag har (hade) stora paketet med diversityantenn.

/Marcus
OK, jag trodde du menade amp=ljudförstärkare.
Då är saken klar, denna kabel skall dels mata 12V till diversitykretsar (och möjligen antennförstärkare), dels mata signaler tillbaka till stereon. Jag är tveksam till att lägga 12V direkt på denna, möjligen via ett filter/motstånd/strömbegränsare. Jag har mätt på stereon, det ligger 12V ut på detta uttaget (utan kabeln ansluten) men eftersom det även går information i riktning mot stereon kan det inte vara bra att bara koppla till bilens 12V direkt. Under alla omständigheter kommer inte diversityfunktionerna att finnas, möjligtvis blir det bättre signal i den andra antennkabeln när förstärkaren startar.
Skulle önska mera info från BMW, möjligen bör det finnas en adapter för att köra en icke originalstereo. Annars blir nog problem tyvärr.

FP
Visa användare
80
petros
BMW 325Ci -01
Tack för alla inlägg!
Peter

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.