|
|
|
|---|---|
|
Jag är varken BMW-frälst eller civilingenjör... ;-) Men FINNS det egentligen någon logik i dessa sifferbeteckningar som BMW använder på sina karosser? En 525:a har ju tex en större kaross än en 325:a... så längt är ju alla med. Men en E90 är ju knappast större än en E38 eller E53:a... Visst, den är nyare, men varför blev då steget från tex E34 så stort som ända upp till E39? Skall de släppa en E37 senare, som en specialedition av "500-karossen"...? Så, vart kommer dessa nummer ifrån??? Slumpgenerator i nåt bergrum eller..? Och denna evinnerliga bokstaven E...? | |
|
Sök och du skola finna! :) Det har skrivits spaltmeter om ämnet tidigare. Det gyllene E:et står för "Entwicklung" som betyder "utveckling". /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
|
Det är ett löpnummer på projekt kan man säga kortfattat. Högre nummer betyder nyare projekt/modell. Hålen i numreringen på officiella modeller är använda för konceptbilar och dylikt. |
|
|
Mmm... tack för svaren, men får väl erkänna att jag inte känner mig vidare nöjd ändå. ;-) Jag såg ingen logik i det innan, och ser det inte nu heller. Länk Viss sökvana har jag ju, men kan inte se att exempelvis ett högrenummer automatiskt mtsvarar en nyare modell, eller ett nyare projekt. Ta tex E31 och E32... Eller regeln gäller bara ibland, kanske? *L* |
|
ErikNilsson |
Läs igenom svaren du fick några gånger så kommer du förstå att det inte finns någon logik i nummerserien. Det är strikt löpnummer utan logisk innebörd. /Erik |
|
löpnummer för den ordning som projekten startades, dvs inte löpnummer för när den färdiga produkten släpptes. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.