AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
744

STRUL VID LÅNGA KÖRNINGAR...

Hej.
Undrar om det kanske finns någon som haft detta problem och kan berätta vad det beror på.
-När jag nu ex. just kommit hem från Sthlm och då åkt med bilen (320i-94) ca 40 mil så uppstår en knepig grej. Om man står still och sakta släpper upp kopplingen utan att ge gas så börjar motorn knacka något fruktansvärt när man når dragläget. Det blir så illa att bilen i stort sett dör om man inte ger lite gas. Det verkar nästan som om den förlorat dragkraften. Det knepiga är att det bara uppstår då bilen gått långa sträckor eller om sambon övningskört , haha... :D !!!
Hoppas att kanske någon vet vad detta kan vara.
Inte så kul när det händer grejor man inte förstår.

Tack på förhand /Kim
När min bil var varm knackade den vid 1800-2100 varv. Om man låg på 3-4an på 1700 varv så lät det riktigt otäckt. Efter oljebyte knackar den inte längre. Förmodligen var det lyftarna som förlorade tryck. Men det är säkert någon annan som vet bättre än mig.
Tack Richard.
Jag tror dock inte att det är samma strul vi har.
Jag har bytt olja och felet uppstår inte när man kör omkring utan endast om man startar från 0 och inte låter motorn få tillräckligt med gas. Så problemet kvarstår. Någon som har andra förslag ?

/ Kim
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
det är konstigt
min bil har börjat knacka på morronen när jag startar den.
Så gjorde den inte förut.
Kan det vara oljan som börjar bli dålig?
/Johan
-----------------------

King of the road
Kan vara fel på tomgångs "apparaten"...
fo
242
foo
328iC '96
Hej,

Det låter mer som om du har en sliten koppling. Fenomenet inträder oftast då växellådeoljan är lite varmare och lättflytande.
Men motorn skall ju inte "knacka" utan det blir mer små ryckningar i hela bilen.

ja, nu har jag antingen ökat på förvirringen eller löst problemet. Tror jag hamnar mittemellan ;)

/foo
BMW jonas
kolla om din knacksensor funkar
Klassiskt fel. Nästan alla BMW´s som är uppåt en 10 år kan få sådant syndrom. När man till exempel har kört runt runt i stan i nån timme, då är ju kopplingen verkligen varm efter alla starter och stopp. Då börjar den hacka om man försöker "smyga" med kopplingen. Till följd av att hela bilen börjar rycka kan bak axeln börja klonka lite. Även det, ett klassiskt fel på äldre BMW´s.

Det är inte så mycket att göra nånting åt. Undvik att smyg köra när kopplingen är ordentligt varm! :)

Renovering av de verse fel källor löser bara felet tillfälligt och blir antagligen rätt så dyrt. Ryckningarna är snart tillbaka igen!

Även min pappas BMW 325i -96 som han hade för 3-4 år sedan (alltså en rätt så ny bil) hade tendenser att börja rycka lite när den var riktigt varm vid smyg körning.

Alla bilar har något sånt här lite konstigt fel, tyvärr!
Tack för alla svar.
Jocke tackas speciellt eftersom ditt svar verkar vara det som stämmer bäst in på min fråga.

Ha det fint...
Kan bara bekräfta att det är kopplingen!
Hade precis samma problem med min 325IC-95 efter en tids kö körning eller längre vanliga körpass.
Kowalski
Jag har samma bekymmer med min, dvs en huggande koppling vid längre körningar. Fick till svar att det kunde bero på att det bildades ett oxidskikt på lammellerna. Det hela kunde avhjälpas av att bränna bort det genom att slira lite kopplingen. Då försvann det men återkom efter en månad igen. Detta skall man naturligtvis inte göra för mycket för det sliter på kopplingen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.