|
|
|
|---|---|
|
Detta problem hade jag även på min förra BMW, det var en 320i -01. Då fixade verkstaden detta, med tvätt av insidan av motorn. Nu är det samma problem med min 325i -05, undrar om det finns något man kan göra för att slippa detta problem. Kör inte så långt varje dag, men tycker ändå att detta är ganska dåligt. Sluten vevhusventilation är säkert boven. Vill helst inte byta bilmärke... | |
| Har haft detta på alla mina BMW jag ägt. Uppstod för mig vintertid då jag inte kör så långt med bilen + att den alltid står utomhus. Beror på kondens. Ett problem vet jag inte ifall det riktigt är... men kan hålla med om att det känns obehagligt och icke är önskvärt! =) | |
|
Motorn måste köras varm oavsett bil annars uppstår fenomenet. Kör en långtur till ett trevligt fik nånstans så den får gå varm ordentligt. Mvh Asken |
|
| Och byt olja till våren så får du bort allt gojs. | |
| Har för mig att så fort det är plast kring oljepåfyllning uppstår denna vita gegga... som sagt kondens. Ingen fara... men har man däremot en gammal M10 eller dylikt som har oljepåfyllningen direkt på vent.kåpan som enbart består av metall så är det inte så bra med den vita geggan! | |
|
Hej; Det beror foermodligen pa att din oljekylare/vaermevaexlare laecker, eller att du som andra saeger redan haft lite klegg i oljan, och att detta kvarstar pga att du inte varmkoer motorn. Kan ocksa vara att topp-packningen boerjat laecka ytterst lite, men foerlorar du inte kylarvaetska sa kan det vara kondens, men jag tror som sagt att det aer oljekylare/vaermevaexlaren som boerjat laecka. Sitter pa de flesta motorer mellan oljefilterhallare och motorblock. Hade samma problem pa en gammal VW Polo, men det var typ verkligen gegga/majonaes i hela motorn i slutaendan. Det var en gammal bil sa jag koerde till det inte gick laengre. Foerlorade ingen kylarvaetska sa det var oljekylare som laeckte in i olja som ett sall!!! Sa om du byter och varmkoer varje gang och sedan problem med gegga kvarstar, foermodligen oljekylare eller topppackning. |
|
|
Tackar för svaren. |
|
|
Om själva oljan ser fin ut på stickan (nivåmarkeringen) och "geggan" bara sitter på locket och stickans övre del, är det med 99% sannolikhet endast lite kondensvatten! När bensinen förbränns i motorn bildas det i förbränningsprocessen ca 1 liter vatten per liter förbrännd bensin. Merparten av detta vatten följer normalt sett med avgaserna ut, men en liten del av vattnet trycks alltid ner i motorns inre förbi kolvringarna pga de höga tryck som råder. En liten den av vattnet hamnar således i vevhuset och tas upp av oljan. Kör man bilen riktigt varm förångas vattnet och går via vevhusventilationen in i insuget och åker på nytt in i cylindrarna och ut via avgaserna. Lite vatten finns således alltid bundet i oljan och när det är kallt ute kondenseras en del av vattnet på insidan av motorns övre del. Receptet för att få bort vattnet har du redan fått: varmkör motorn riktigt ordentligt under en längre sträcka och byt oljan om det är dags att göra det/om det är mycket vatten. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.