AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.813

färddator? hur fungerar den.. någon som vet?

Aa
11
Aaramis
BMW 735 Ik -88
är det nogon som vet hur den lilla färdatorn fungerar.
Finns det någon bruksanvisning på nätet?
blir knäpp av att försöka lista ut allt..
Jag har nästan hittat allt men nere till vänser på burken finns nåt som heter Z..
vad är detta..
och sen en knapp som heter code..
den verkar död..
händer iallfall inget när jag trycker på den
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej

Har själv hållit på och försökt komma underfund med färddatorn och nu har det klarnat ganska bra. "Zeit" tror jag att det står, på min bil är det en parkeringsventilation. Man kan ställa in tiden när man t.ex går och storhandlar på sommaren så att bilen venilerar ut varmluft innan man kommer tillbaka. På andra bilar kan det också vara nån slags tidtagarur.
"Code" är jag osäker på men det verkar vara ett slags stöldlarm som skyddar huv, stereo och något mer om man aktiverar det. Förstår i och för sig inte vad man ska ha det till när hela bilen är larmad med fjärrkontrollen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
instruktionsböcker finns både på forumet (sök) och hos den lokale BMW handlaren till ett mycket bra pris (drygt 100-lappen)

___
Vagnparken: Länk
Aa
11
Aaramis
BMW 735 Ik -88
Hmmm.
ok.
Ja det där med code är som du säger lite tokigt.
Zeit,, ett konstigt ord som jag inte ens hittar i en tysklekon. till ventilation..
När man pillar på knappen får man ju upp z1 och z2.
vet du hur man ställer in den?
Jag har kladat lite med den men inte fått det till att fungerar..( jag e väl lite dum).. hittade även en annan märklig funktion. Speed. man ska tydligen ställa in en hastighet o så fort man kör fortare än angivet hasighet så plingar det till..
Han jag köpte den av snacka nåt om att man skulle kunna ställa in den så att motorn starat på ett vist klockslag.
Men tror inte att det kan vara rätt.
det måste vara på den stora färddatorn
Aa
11
Aaramis
BMW 735 Ik -88
Tja..
nu har jag löst det jag undrarde..
passa även å att byta spåk på den..
hmm.. löjligt enkelt.
Mr
36
Mr.Bucket
750iA -91
Hur %&¤ har du bytt språk på färsdatorn.?
Jag blir snart knäpp, jag har gort exakt som det står i "gör-det-själv" delen här på forumet men jag är förmodligen inte mensa matreal..

Hjälp förklara för mej hur du gorde med barnboksspråk snääääla...
CK
269
CKamondi
740iA -95
Mr.Bucket, hur länge håller du in knappen? Man ska hålla den inne i ca 10 sek, sedan släpper man den när ett språk kommer upp, för att komma vidare till nästa språk så håller du knappen inne i 10 sek till, tills det att du har nått språket du vill ha. Funkar det inte så testa att lyfta av batteriet en stund.

Mvh Christian
Mr
36
Mr.Bucket
750iA -91
Ska ut och prova genast....strax tillbaka...
CK
269
CKamondi
740iA -95
Hur gick det? Du måste stå i radioläget, dvs första hacket på tändningen. Färddatorn ska tändas men OBCn ska inte hoppa igång. Det ska se ut såhär när du står rätt:

Länk

Mvh Christian
Mr
36
Mr.Bucket
750iA -91
Jar hållt in knappen i
timmtal nu men ingenting händer...grrr...

Får väl prova att lyfta en pol till bateriet en stund och försöka igen men jag har svårt att förstå hur det skulle kunna hjälpa..

Kan det vara så att knappen inte fungerar?
Vad ska hända när knappen trycks in när motorn är igång?
CK
269
CKamondi
740iA -95
När motorn är igång så ska det komma upp en rektangulär ruta i OBC'n, kan ta en bild. Återkommer om ett par minuter!

Mvh Christian
CK
269
CKamondi
740iA -95
Länk

Så ska det se ut när du trycker in check control knappen med motorn igång!

Mvh Christian
Mr
36
Mr.Bucket
750iA -91
Då fungerar nog inte knappen. Jag får krypa in där bakom och kika ikväll och hoppas på att det bara är kontakten som sitter åkt av...
CK
269
CKamondi
740iA -95
Okey, ja, det förklarar nog saken varför du inte får det att funka ;).

Mvh Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.