|
|
|
|---|---|
|
Det är en M3 E30 och den blir går varm när den står still, kör jag så håller den tempen nere, för 1 månad sen lämmnade jag in den för då var det samma fel, då bytte dom en givare och allt vart ok tills idag nu går den varm igen, jag tror inte elfläkten går igång nu heller, om det är kontakten igen vad kan det vara som gör att den går sönder hela tiden, mvh crap | |
B6 |
Jag kanske är dum... men är det el fläkt på BMW?! Alpina, lite mer än en BMW |
|
Vad jag vet är det inte elfläkt, men jag har inte så värst stor kunskap om M3:an iof (om det är annorlunda på den).. Vad var det för givare dom bytte? Har du kollat termostat eller luft i systemet? Mvh Anders S. |
|
|
M3 E30 har elfläkt som är termostatstyrd. Givaren till elfläkten, som sitter framför kylaren, sitter i termostathuset. Ett relativt vanligt problem är att fläkten kärvar ihop helt enkelt. Montera bort mittgrillen och försök snurra på fläkten. Går det ej, eller trögt, är det bara att byta fläkt. Svårt att renovera den då den i stort sett är helt sluten. Svårt att komma åt och smörja också. Kan den snurras, men ändå inte vill starta, är ett tips att kolla givaren samt säkringen som sitter i säkringsboxen. |
|
|
hej hej! är inte så haj på bmw än men vadå termostatstyrd? fläkten styrs av en givare. e det givaren som e slut så tror jag att det funkar med resrvdelsreklamation. koppla ihop dom två kablar(tror att det bara e två)som går till givaren o då ska fläkten hoppa igång, gör den det byt givare. gör den inte det kolla om det e ström till fläkten. o ni får gärna rätta mej om jag har fel=) |
|
|
Termostatstyrd stämmer givetvis inte helt, ursäkta uttrycket. Skulle vara inom citationstecken! Fläkten styrs av givaren som sitter i termostathuset och ger ström till elfläkten så fort vattentempen överskrider en viss temperatur som jag torde överensstämma med termostatens öppnings/stängningstemperatur. |
|
|
Det var en kontakt som glappade lite så det var snabbt fixat, sen att drivaxeln behövdes bytas gjorde det inte billigt för det. |
|
| ursäkta mitt bråkiga inlägg men termostaten ser till att bilen (motorn) blir varm. medan fläkten ser till att motorn inte går varm (kokar) :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.