|
|
|
|---|---|
|
hej! jag undrar var man justerar handbromsen på en 318 compact (95). såg att det sitter två skruvar under damasken till handbromsen. men det hjul som tar dåligt var redan 2 cm mer spänt än det andra. så kan man justera det vid oken någonstans eller hur funkar det? tack på förhand | |
| nån som vet? | |
|
det ska väl finnas nån justerskruv i bromstrumman (om din har trumbromsar bak?) men jag vet inte hur det ser ut, men alla har nån sorts justering där iaf det vet jag säkert... |
|
|
jag hade oket av och kika däär men det verkade bara vara hydrauliskt, och ingen justermöjlighet. men allt som behövdes göra var att justera lite på skruvarna under handbromsdamasken! (för de som vill veta) |
|
|
kollade du så att vajern inte "trillat av" nånstans på vägen? tänkte att det kan vara orsaken till att dom verkar olika mycket spända. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
nej, det har jag faktiskt itne gjort... jag hittade inte riktigt var vejern går ner mot oket, det var lite mörkt, men går den längsmed kardantunneln eller var bör jag leta? |
|
|
Här kan du se vilka delar som ingår Länk Du bör kolla där vajern/vajerröret svänger, att det sitter som det ska där. "Raksträckorna" är inga problem. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Och framförallt bör du se om du kan justera med justerskruven, nr 6. Förmodligen justerar du via hålet för en hjulbult.. |
|
|
men det på bilden är en 316 med trummor, bilen i fråga som det handlar om är en 318ti (skivor bak) för skruv nr sex är väl som man spänner backarna i trumman (?) |
|
|
Parkeringsbromsen använder centrum för skivan som trumma. Du kan snurra bromsskivan så du får hjulbults hålet rätt och kan då sticka in en skruvmejsel och skruva på ett kugghjul för att justera bromsbackarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.