AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.160

Vad göra? Trängeselavgift i Trondheim

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har fått en räkning från Norge på 391kr för att jag åkte in i Trondheim i somras med min bil. De har bildbevis. Är det någon som har erfarenhet av detta? Går det att slingra sig?

För övrigt tycker jag det är ohyggligt otrevligt av norrmännen att skicka räkning till mig. Kommer jag att återvända till Trondheim nu? I dont think so!

mvh
NT
87
NTD
M5-95
540IAT-95
Bara att pröjsa väl? Så var det när vi var där för några somrar sen å glömde betala på plats.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Om utlandsreggade bilar åker igenom tullarna i Stockholm, behöver de inte betala. Är det inte så i Norge med tror ni? Att skicka räkning är väl skrämsel taktik?

DANNE
Min bil:
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag vet inte, men det står på denna räkning att det ska komma påminnelse å då lägger dom på 200kr. Skulle vilja veta.

hmm
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Norge och sverige har avtal med varandra vilket innebär att norska böter "tas över" av Sverige på något sätt och drivs in på samma sätt som svenska böter. Fogden kan knacka på alltså i värsta fall.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
391 spänn.. Det var inte billigt i alla fall. Okey om man åkte genom sthlm och får pröjsa 60 spänn, men 400 kr.. Lite väl saftigt. Tror också det är bäst att betala och se glad ut.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jo räkningen är på svenska så jag befarade något slags sammarbete. Fy fan vad jag lackar nu asså. Nu är de krig! Dom vann slaget men kriget är inte avgjort än!!

Tack för svaren
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Kan knappast vara nån vägtull du fått räkning på, så mycket kostar det ju inte ens att åka in i Oslo.

Du måste ha kört på nåt ställe där man inte får köra, avgiften är säkert något slags böter. Men det står nog på den avin du fått om du läser lite noggrannare vad avgiften avser.

Betala och glöm, kan knappast vara nåt att ödsla energi för 391 spänn....

Mats
BMW CS #5847
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Vägtullavgiften kostar inte så mycket i Norge kanske..men det som kostar är då man åker förbi utan att betala..bättre betala 391 och slippa tingsrättsåtgärder för det blir det..i Norge är man mycket tuff med att få in avgifter
Fick en från Oslo förra året på 360 kronor. Betalningsmottagare "Euro Parking Collection". Betalade in. Datum och tid samt bild stämde men jag fattar inte hur jag lyckats missa betalningen... Bompengen ligger ju på 30-40Nkr.

Hursomhelst, betalade in och glömde bort saken. Inte mycket pengar att få förhöjt blodtryck av..

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej Stavros!

Lånade ut min bil när jag var i Norge för ca 7-8 år sedan, killen betalade inte
tänkte det är en Svensk regad bil så inga problem tänkte han.
Men några veckor sedan kom ett inbetalningskort med kort på min bil.
Stavros det är bara och betalaoch se glad ut tyvärr, jag fick betala ca 440 kr!.
Som andreas_lofgren säger så har svensk och norsk polis samarbete vad det gäller att inkräva hastighetsböter. Men detta om jag fattar det hela handlar inte om böter utan om en avgift.

Sen det här med att utlandsreggade fordon slipper mycket i Sverige, innebär inte att det är likadant utanför vårt land. Sverige gillar att lagstadga om sånt som bara rör oss som bor här. Ta vinterdäckslagen t.ex. - den gäller bara svenskregistrerade fordon upp till max 3,5 ton. En dansk eller tysk som kör här måste inte ha vinterdäck. Tyskarna å andra sidan, har förbud mot dubb. Det gäller ALLA, tyska som utländska bilar. Blir du stoppad med dubbdäck utmed någon väg i Tyskland så får du inte köra vidare en meter innan du bytt däck, eller dragit ut dubben (om du nu skulle klara det).

Samma med vägtullar - i Sthlm gäller det svenskreggade fordon. I många andra länder gäller det alla som passerar betalstationen. Oavsett regplåt.

Så tror inte att det är som här hemma även utanför våra gränser. Det är som vanligt så att vi vill ha - men bara till hälften. Med "vi" menar jag vi svenskar, i form av staten (sen att vi som enskilda medborgare inte håller med, är en annan sak).
jo
97
jol

540 iT -97
Att åka in i Oslo kostar 20 Nkr med personbil. Har man otur o "glömmer" att betala så finns risken att man får ett krav på ca 340 Nkr plus avgiften 20 Nkr. skiter man i det så dröjer det nån månad sen är räkningen på det dubbla. Bara att betala o se glad ut :)

Det kan göra ont att jaga älg med bil.!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.