AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.586

Skramlande avgassystem 320d - krävs byte av katalysatorn?

pe
6
pell0
320d -99
Bil: BMW 320d -99 13200 mil

Hej, vill börja med att ursäkta min bristfälliga tekniska kunskap, skall försöka förklara så gott det går.

Har på senare tid haft ett skramlande avgassystem, vilket visade sig bero att infästningen mellan katalysatorn (som sitter direkt på Turbon enligt verkstaden) och avgassystemet glappar. När man lyfter och tittar underifrån, ser det ut som om det är en packning bestående av stålvajer och gummi som har spruckit. Resultatet är att det skramlar när man kör över ojämnheter samt att det läcker ut avgaser.

På verkstaden påstår de att enda lösningen är att antingen svetsa ihop avgassystemet med katalysatorn (ca 2000kr) - eller också byta ut katalysatorn (ca 7000kr). Om svetsningen går att genomföra beror på delarnas skick. Jag undrar om detta verkligen är den enda lösningen? Borde det inte gå att byta packningen som förefaller ha spruckit i det rör som är sammankopplat med katalysatorn? Avgassystemet ser ut att vara i bra skick för övrigt.

Alla kommentarer är mycket välkomna!

Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Det är nån form av elastisk plåtbälg som sitter mellan katalysator och resten av avgasröret. Bälgen omges av ett plåtskal där man med hjälp av vajrar fixerat rören i mitten av skalet. När vajerarna går av (skakas av) så slår rören i skalet det uppstår skrammel på tomgång. Har hafte problemet på min 320d. Bytte ut den elastiska plåtbälgen mot ett elastiskt element av vävd ståltråd. Måste svetsas fast men det blev helt bra.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
pe
6
pell0
320d -99
Anders,

Ok, tack för svaret.

Var det elastiska elementet av vävd ståltråd en egen konstruktion, eller köpte du den färdig - i så fall var?

Var inne hos en andra aukt. verkstad idag, de gav exakt samma svar som den första. Byte av bälg+plåtskal+katalysator (samma del) var enda lösningen. 4800kr plus 2000 för arbetet om inget gick snett...
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
pell0! Det finns en firma i mölndal, inte långt från bilprovningen som gör katalysatorer, jag gav 2500:- med arbete när katen byttes på min 520 e39:a. Firman heter alt-a-avgassystem.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Här är en länk! Länk

BMW CS #5206
pe
6
pell0
320d -99
Christer,

Tack, låter som en utmärkt lösning.

Enda problemet är att jag har tid för reparation imorgon bitti. Så går det när man är ute i sista sekunden. Misstänker att det inte blir glada miner om man försöker avboka så sent..
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
pell0:
du har mejl

Mvh, Anders
pe
6
pell0
320d -99
Anders,

Stiligt, ser riktigt snyggt ut..

Tackar för bilderna!
pe
6
pell0
320d -99
Christer:
Avbokade min planerade reparation och kontaktade alt-a-avgassystem. De skulle ha 1500 kr för delar och arbete, reparationen skulle ta ca en timma.

Vill verkligen tacka er båda för input och förslag - inte varje dag man sparar 5500 kronor på ett foruminlägg!

Misstänker att alt-a kommer montera en lösning vilken påminner mycket om din Anders. Personligen betalar jag gärna 1500 kr för att få detta gjort.

Mvh,

Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Ok låter bra.
Tyckte själv att det inte var värt över 500 € för ett nytt rör med katalysator från BMW... plus att konstruktion med plåtbälgen är lite ifrågasatt. Reparationen jag gjorde med en universialdel blev helt lyckad och är enligt min menig mera hållfast än den orginala lösningen.

Mvh, Anders
Har samma problem med skarven. Tyvärr bor vi en bit från Göteborg, men vi tänkte beställa en flex-skarv från Alt-a. Är det någon som vet vilken dimension det skall vara på skarven. Längd och diameter.
Glömde skriva. Bilen är en 136hästars 320d 2000.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.