AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.061

Importera en E39 Touring

Jag har tänkt att plocka hem en E39 från tyskland via en lokal importfirma. När jag först tittade var "M-pkt" och "navigator" samt en automat det enda jag kikade på. Men när jag tittar närmare finns det mängder med flera saker;)

Jag vill gärna ha en sportig inredning i skinn, sköna stolar, aluminium panel.

Vad letar jag efter? Comfort paket, buisness och allt vad de heter?

Köpråd behövs verkligen:) (Ska skriva ner en lista till import firman vad det är jag önskar)

Lite läsning om du vill hämta själv: Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

marthin: Surfa in på www.bmw.de och välj "Gebrauchtwagenbörse". Där kan du välja modell, mil, utrustning, mm mm. Genom att spendera lite tid här så lär du dig om vilken utrustning som finns att tillgå samt får en bild av vad en ärlig E39 i bra skick kostar.

Om jag var du så hade jag skippat den lokala importfirman och hittat en bil på egen hand på ovanstående site och tagit hem den själv.

___
//Ulf
Mjo. Kikat lite. Men tex sportstolar eller komfort stolar? Vad är skillnaden?:)
Med sportsolar kan du förlänga stödet för låren, vilket är skönt för långa förare. Med komfortstolar kan du ställa om ryggstödet genom att vinkla det på mitten, du får 2 olika svankstödsinställningar. Jag tror vidare att komfortstolarna alltid är elektriskt styrda (åtminstone på min) och då kan du förutom övriga inställningar även ställa in nackstödet med knapptryckningar. Vidare finns ibland även aktiva säten, dvs med massage för baken.
Jag kan dock ha fel det har hänt förut. :)
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
Ungefär som det låter, komfortstolarna är mycket komfortabla med allt inställbart i el som standard inkl. ryggvinkel x2 (ryggstödet går att ställa även på mitten). Sportstolarna finns också med elektrisk inställning men det är inte standard. Dess stolar är också mycket sköna enligt mig, det är dock lite olika vad man tycker är skönast, sportstolarna har mer sidostöd. Jag har de vanliga stolarna i min bil (standard) de är jättesköna enligt mig men min flickvän saknar svankstödsinställningen. Det finns som tillbehör även till standardstolarna och heter något tjusigt på tyska som jag ej kan erinra mig :)

/Martin
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
mkaelodonis,

du var snabbare! Och kom även ihåg aktivsitsarna, jag kanske ska sluta skriva här? :)

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
marthin:

Sportstolar har större stöd på sidorna så du inte glider ur stolen när du kör fort i kurvorna. Är man storvuxen så kan dom vara lite jobbigare.

Komfortstolar är väl som det låter, mer komfortinriktat med flertal finesser. Någon annan kanske vet exakt?
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Oj.. too slow!
Vad heter stolarna på tyska?:)
Undrar även om alumiuniumpaketet heter något specielt (är det sport)
Samt vad trä-panelen kan kallas...denna tycker jag nämligen är hemsk.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Oroa dig inte för mycket för träpanelen. Den är lätt att byta ut mot alu. Priset på ett komplatt paket ligger på ett par tusen kronor.
Scheckheft
Hej
marthin: om du använder sökfunktionen kommer du att få många svar på dina frågor. Tre olika stolar fanns: Standard, Komfort samt Sport.
Länk
Interiört fanns följande träslag att välja:
Länk
Aluminiumpaket finns ej. Individualvarianter ej medräknade.

Mvh
Scheckheft
BMWtoruing God forbid. Det är inte mycket jag har att komma med, bara en enstaka lyckträff då och då. :)
marthin. Utdrag ur min tillbehörslista (på tyska :)) med tillägget för sportstolar = Sportsitze
- Sitz: Komfortsitze, el. einstellbar,etc.
- Sitze: Sitzverstellung vorne elektrisch
- Sitze:Aktivsitz für Fahrer und Beifahrer
Vad gäller träpaneler finns det många olika på min heter det:
- Interieurleisten: Muschelahorn (mussellönn?)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

marthin: komfortstolar eller sportstolar är som sagt en smaksak. Har haft båda med elinställning. Jag skulle nog påstå att jag trots allt sitter bättre i komforstolarna men då är jag ganska storväxt, 194cm/90+kg. Sporstolarna har ett fint utdragbart lårstöd MEN har man långa ben så hamnar ändå undersidan på låret för högt för att få bra stöd. En annan sak jag tror men inte kunnat bekräfta är att de elstyrda sportstolarna har lite sämre inställningsmöjligheter än de manuella, dvs du kan inte vinkla stolarna lika mycket. Beror i så fall säkert på att elstyrningen tar mer plats.

Försök också hitta en bil med svankstöd. Har inte detta på mina sporstolar och det är något jag saknar. Svankstödet jag hade på 540'n var kanon men tyvärr så måste man blåsa upp det varje gång man köra. Bättre att ha ett mekaniskt som t ex i Volvo. Har du väl ställt in det så är det alltid där.

Om du vill ha sportstolar och alu-lister så bör du kolla efter en bil med M-sportpaketet eftersom detta är standard på dessa. Finns en del bilar som har komforstolar eller trälister men merparten har det du vill ha. Med sportpaketet så får du även en del andra trevliga detaljer som antrazitinnertak, sportchassi, sportratt och så klart spoilerpaketet :)
Om du vill se bilder på de olika stolarna eller inredningar så titta på bilarna i min profil.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ett tillägg: Aktivsitze är alltså komfortstolar med inbygd massage i sittdynan. Startas med knapp framför växelspaken för respektive stol och är trevligt om man kör långa pass och börjar få "träsmak". Är väl annars en finess som är mest användbar för att bräcka grannen ;)

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.