AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
943

konstigt ljud fran e38an

ne
43
nenad740
e38 bmw 740i-00
har en e38 740i 00 altsa 4,4an nar man drar p[ med kick downen
brukar man hora ett kraftigt KLONK i baken.
ar det nagon som vet vad detta kan vara tackar i forvag
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Ett klonk kan komma sig av mycket, men jag skulle tro att det är bakvagnsbussningarna som behöver bytas.
ne
43
nenad740
e38 bmw 740i-00
tack sa mycket
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
På min förra 750 gjorde lådan någon slags miss när man tröck kick-down från 5an till 3an så det small till när 3an väl hoppade i.
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
hej johan_s hur gjorde du för att få bort smällen från 5-3an`???
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
7an: Lindande skiten runt en stolpe och köpte en ny =)

Lärde mig att leva med det, trixade lite med körsättet för att slippa smällen. Typ vickade över spaken till S-läge så 4an åkte i först och sen pinnen i mattan, alternativt kan man nog trycka ner gasen just innan kick-down kontakten trycks ner så borde 4an åka i, och sen trycker man till så 3an kommer. Jag körde nog mest med steptronicen/"S-läge tillfälligt" faktiskt.

Har du samma problem? Jag bytte olja och sånt i lådan utan förbättring iaf..
ne
43
nenad740
e38 bmw 740i-00
jag har exakt samma problem pa min har varit pa alla mojliha kontroller men dom hittar inga fel som du sa det ar bara och vanja sig och leva med det
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Intressant, trodde jag var den enda som hade det problemet då. Skönt som f-n att min nuvarande växlar som en dröm i alla lägen :)
Jag spånade periodvis på att det skulle vara något glapp i drivlinan/bakaxelklumpen etc men jag tror nästan det berodde på att den "missade" att mellanväxla till 4an. Kanske det beror på någon ventil eller liknande i lådan som inte fungerar som den ska, typ igensatt. Ordnar sig säkert om man tar ner ventilpaketet och rengör ordentligt.
Jag har nu bytt olja i min nuvarande dels i förebyggande syfte för ovan problem, men även för att få lite bättre kalldrifts-egenskaper och allmännt längre hållbarhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.