|
|
|
|---|---|
|
upptäckte i kväll när jag svängde in på uppfarten, att min servo styrning 'surrar' när jag svänger. Känner även jätte små vibrationer i ratten samtidigt. Någon som har en ide vad det kan vara? För lite servo olja? Tacksam för svar. The Seven Series...Cause I ride with pride! | |
Amethyst |
Min surrade ett tag, fick tips här att kolla nivån och det var det. BOOM BOOM BASS |
|
Som sagt mycket troligt att det fattas olja i systemet. Kolla även om du kan hitta var det läcker och åtgärda det, så slipper du fylla på olja ideligen.P å min fick jag byta slangarna till styrservon. Ett vanligt fel om bilen har några år och mil på nacken. Lycka till! mrMPOWER |
|
|
Kan vara täppt filter också. Borde sitta ett filter i botten av behållaren. På 850:n jag hade, så satt även ett litet filter i framkant på motorn (under vexaxelns remskiva) som var igensatt.. (fanns bara på vissa 850 med ASC+T om jag minns rätt, vet inte om det finns på någon750) |
|
| Kan vara så enkelt som att remmen e slapp. Hade dom symptomen på min, blev kanon när jag spände remmen. | |
|
Tackar så jätte mycket för svar! Bättre forum får man leta efter!!:) The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
"Rallyfinnen" Låter intressant det med igensatt filter har nämligen börja låta likadant med min 850 skall prova byta den i behållaren. och sedan så ska jag kolla den i framkanten utav motorn vad menar du med "ASC+T" ASC vet jag men det +T ? Är det svårt att byta det själv någon som vet?? |
|
|
Filtret sitter i botten av behållaren, men går inte att ta loss utan man får köpa hela behållaren. Jag har köpt en för drygt ett år sedan, men har inte fått ork att byta den ännu eftersom jag antar det är lite pyssel&blask med att suga ur oljan ur behållaren. Tror den kostade 2-300kr på BMW. Mvh. /Kjell |
|
|
OK! Hur är det med den i framkanten utav motorn är det hela behållaren där också? någon som vet nr 13 Länk om man ska byta |
|
|
Jag har också surr, kollade oljenivån och den var rätt låg. Nu till frågan, hur högt ska oljan stå egentligen? Och är det nån special?(min honda krävde special hondaolja) |
|
| På min 750 heter specialoljan "pentosin" eller något liknande. Fick tydligen inte fylla "vanlig" röd olja i den, för då kunde det bli mycket haveri enligt verkstaden, så jag fick låta bilen stå den dagen och beställa den där specialoljan via bussgods. Oljan var i nån vit plåtdunk, fanns tydligen två sorter av den, så det var ett väldans utredande innan de kunde komma underfund om ifall de skulle skicka en vit eller grön oljedunk. | |
|
Någon som har tips om andra orsaker till surr/darr i ratt o pedal? Jag har kollat min behållare ovanpå bromhuvudcylindern och den är till 80% full (vilket borde vara fullt tillräckligt?) |
|
|
Testat byta oljan? Tar högst 10min, bara att suga ut den gamla och fylla på ny olja. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Ska vara ca 1cm från övre kant på behållaren när man pumpat på bromspedalen ett antal gånger. Har man nivåreglering som säckar ihop när bilen står, så är det bäst att ha lite lägre nivå.. Ska vara Pentosin i alla äldre (riktiga :-) BMW(typ E31, E32, E34). 7.1 och 12 heter dom visst.. Vanlig ATF är inte att rekommendera! Angående filter: ska gå att byta om man har stora behållaren. Sitter mutter på 'pinnen' i mitten av behållaren som håller filtret på plats med hjälp av en fjäder. |
|
| Böt Olja och filtret båda två. Det vart bättre till en början sedan när bilen vart riktig varm kom surrandet tillbaka?.Någon som vet vad det kan vara för fel | |
|
"Tar högst 10min, bara att suga ut den gamla och fylla på ny olja." Stämmer knappast? Man måste väl ändå blöda ur systemet också? Alltså all olja som finns i ledningar till EDC, bromsar och servo? Det är ju den oljan som är den viktigaste att byta kan jag tänka mig? |
|
|
Darklight> Helt riktigt. På bilar med nivåreglering kan man koppla loss returslangen från servopumpen och leda ner den i en flaska, starta bilen och be en kompis fylla på allt eftersom. Däremot på en bil med bara servostyrning funkar det utmärkt att suga ur oljan ur behållaren. CHF 11S (syntet) till bilar med nivåreglering. CHF 7.1 (mineral) till bilar med "Kaltland" utförande (Svensksålda och sålda i norra Tyskland m.fl). CHF11 och 7.1 får inte blandas med varandra eller med ATF. CHF = grön dekal på locket. ATF = röd dekal på locket. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| Tackar info Johan :) | |
|
Tryggve har faktiskt inte helt rätt ;-) Bilar med hydraulisk nivåreglering har CHF; fram till början på 90-talet användes CHF7.1, därefter fylldes den modernare CHF11S. Övriga bilar har ATF, såvida de inte är av Kaltlands-utförande, då har de fått CHF. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tackar för den infon! Då måste min e30 touring med nivåreglering vara en tidig "CHF11S bil"... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Min har ingen nivåreglering, och pärmen dom hade nere på statoil sa ATF, så jag tankade på det. Surret försvann, och bilen känns mycket bättre i styrningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.