AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.102

Bromskivor z3

La
13
Lanz
BMW Z3 3.0 Coupè -01
Hello!
har en Z3 Coupe 3.0 -01 som jag är kanon nöjd med. Dock så vibrerar bilen lätt i framvagnen när jag bromsar runt 100 km/h. Borde ju betyda på ojämna bromskivor. Någon som har erfarnehet av att byta skivor själv? lätt eller svårt? Jag tänkte nog byta till BMWs orginalskivor men om någon har tips på andra som är bra så är jag tacksam.

MVH Lanz
Har inte bytt på en Z3, men på andra bilar inklusive några BMW och det brukar inte vara särskilt svårt. Montera bort hjul och bromsok, du behöver inte koppla bort bromsslangen, lägg oket på ett lämpligt ställe. Sen är det lite olika, en del bilar har en liten skruv som håller skivan, andra har ingen utan man litar helt på hjulbultarna för att hålla allt på plats. Den här lilla skruven kan vara ett helsike att lossa, men på en -01'a som jag förmodar inte ens har gått i vinterväglag lär det inte vara några större problem.

När du lossat skruven, är det bara att plocka bort skivan, rengör den nya skivan noggrant med anpassad sprit, köp t.ex. Biltemas bromrengörings spray, den fungerar bra. Montera på den nya skivan och återmontera skruv, ok och hjul. Klart.

Tyvärr är detta inte en garanti för vibrationsfria bromsar, nya skivor slår sig lätt. En kompis hade väldiga problem med sin Honda Accord och fick bytt skivor flera gånger. Skivorna kom från Brembo som ju skall vara bra grejor. Den första tiden var allt frid och fröjd, men sen slog skivorna sig igen. Blev inte bra förrän han fick skivorna svarvade, vilket du skulle kunna prova.

Leta upp en firma som svarvar skivorna på bilen, det tar 45 - 60 minuter och ger väldigt bra resultat.
Har gjort detta på en Honda Civic och på min egen Z3'a där skivorna fått stryk efter att den stått ute hos en bilhandlare en längre tid och blivit ganska rostiga. Men efter svarvningen, inga som helst problem.

/Fredrik
La
13
Lanz
BMW Z3 3.0 Coupè -01
Tack för svar, ska ta o hissa upp bilen någon dag o byta skivorna.

/Lanz
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Jag hade passat på att byta bromsbeläggen samtidigt.

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag bytte på min i somras, ganska lätt förrutom att bromsskivorna fram var lite svåra att "banka" loss! Titta på Länk för att se hur du lossar bromsbackarna bak osv.

Som sagt så måste du även byta belägg och kanske slitagevarnare (2st) på samma gång..
La
13
Lanz
BMW Z3 3.0 Coupè -01
Jo bromsbelägg tänkte jag oxå byta samtidigt. Slitagevarnare hade jag dock inte så bra koll. Hur ser man att man måste byta dom då ? Nån som vet vad org bromsskivor och belägg kostar?

/Lanz
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Slitage varnarna är billiga så det är bara att köpa nya på samma gång du köper resten. Annars går de gamla kanske att återanvända om man är försiktig när man tar loss dem. Har för mig att de sitter höger bak och vänster fram?

/Henrik
fi
13
firemeup
Z3 2,8 Roadster -97
Inga problem Lanz,
Har själv bytt skivor och belägg och skivor fram på min Z. Gick hur lätt som helst. Men som allting annars när man sysslar med mekanik, bra verktyg och lite tålamod och jävlaranamma skadar inte. Ibland är skivorna ordentligt nedslitna i slitbanan så det kan vara svårt att få av de gamla beläggen. Dock inget som en kraftig skruvmejsel och en gummiklubba inte kan bota.
Håller med Bucket om att det är lika bra att byta slitagevarnaren på vänster fram. Det är svårt att jobba med både silkesvantar och klubba i högsta hugg ! Kostnad för belägg, skivor och slitagevarnare cirka 1 500 pix, dock inte original.
La
13
Lanz
BMW Z3 3.0 Coupè -01
firemup, vad var det för belägg och skivor du köpte? funkar dom bra?

/Lanz
Jag behöver nya belägg till våren, någon som har förslag förutom original. Skulle vilja ha lite bättre bett i hejdarna.

/Fredrik
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag köpte hålborrade zimmerman runt om med bmw original bromsbelägg. Tycker bromsarna tar ungefär som innan dock ser det snyggare ut tycker jag..

/Henrik
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag kör på EBC. Tror att det blir lite mindre bromsdamm än orginal.

Fick tips på mekonomen om skivor och klotsar som används i STCC. Kostar bara 10k runt om! Ska tydligen vara väldigt effektiva. Kanske värt att kolla upp.

/// Viktor

Mer mos till folket
an
17
andre300
Z3 Coupe 2,8 -00
Tar upp denna gamla tråden då jag monterade hålborrade Zimmerman skivor runtom på min z3 coupe i helgen. De ger ett ordentligt lyft bakom de ganska blottande BBS Challenge 19".
Prestandamässigt tyckter jag nypet upplevs som innan men bättre känsla, lättare att dosera.
Uteseendemässigt är det klockrent.
Beställde dem från Schmiedmann.

/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.