|
|
|
|---|---|
|
hej...har en tidig bmw 740 97 som jag vill uppgradera navin på och det jag undrar är följande: om jag har en mk3 dator och uppgraderings kablaget från bmw kan jag byta ut den gamla datorn direkt utan en massa annat??? att byta tv modul är väl bara till för om man ska ha 16:9 skärmen????? och nästa fråga är:om man gör likadant fast man stoppar i en mk4dvd vad händer då???? samtliga inkopplingar menar jag med att jag har "gamla skärmen" o jag bara byter ut datorerna!!! och vad är bättre med en mk3a än en mk1a???? gryyyyymt tacksam för snabba svar då jag står i köp av en billig dator | |
|
hej Du måste bytta TV boxen om du bytter nav dator från mk1 Noah Brown |
|
|
Om Du har möjlighet så kan jag varmt rekommendera ett byte från MK 1 till MK 3/MK 4! Allt går väsentligt snabbare och det är mycket snyggare grafik. Fundera på om Du inte samtidigt ska byta skärmen till en 16:9. Byter Du från MK 1 så behöver Du två kablar från BMW samt en ny videomodul. Sedan kan Du plocka bort den separata GPS-mottagaren eftersom MK 3/MK 4 har en inbyggd mottagare i navidatorn. MK 2, MK 3 och MK 4 har samma kontakter så kontaktmässigt spelar det ingen roll vilken Du väljer. Om Du väljer 16:9 skärm så måste Du dock se till att den nya videomodulen klarar det formatet. Lycka Till!! M.J. |
|
|
En rättning av det som M.J. skrev: Du gör helt rätt som går till MK3! Att gå från MK1 till MK2 kräver ett kablage som inte finns färdigt! Det kablage som du kan köpa på BMW är avsett för uppgradering från MK1 till MK3 eller senare. Mvh, Steaman BMW 316ti -02 MB C32 AMG -02 LR Discovery V8 -01 |
|
| tackar och bockar! hmm! är det mer fördelar än dam rösten och grfik/snabbhet? med en mk3a | |
|
Du kan få splitscreen (beroende på vilken mjukvaruversion som navidatorn har), vilket gör sig bäst med 16:9 skärmen. Du kommer också att bli förvånad över hur mycket snabbare MK 3/MK 4 är jämfört med MK 1. M.J. |
|
|
Kort fråga; går det att ha en mk2-dator till en mk3-videomodul, eller måste jag ha en mk3-dator ? |
|
|
Du kan får split screen också Noah Brown |
|
|
Det finns i princip 3 olika videomoduler. 1) Mk1 - endast kompatibel med Mk1 2) Mk2+ endast 4:3 3) Mk2+ kompatibel med 16:9 och 4:3. Fjärde alternativet som ochså fungerar försträffligt är att skippa viodemodul helt och hållet då den inte behövs för annat än att visa TV. Mk3+ navidator fungerar utmärkt utan videomodul (tror även Mk2 gör det men detta vet jag inte helt säkert). Jag har en Mk3 dator med split-screen påslaget och det ypperligt förträffligt med 4:3 monitorn. 16:9 monitorn ser förvisso bra ut med är inte funtionellt nödvändig på något som helst vis. Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.