|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! I höst ska jag skaffa min första bil. När jag har det lilla rosa plastkortet. Har funderat på lite olika. Antingen 3-serie (e46) coupé. 5-serie (e39) antingen 528i lr 540i. Och till sist M5 (e39) Ska man ha automat lr manuell. Vet att man får mer körglädje med manuell.. Men har alltid velat ha automat :) M5 blir ju såklart manuell.. Men de andra, någon som har några goda råd till mig? //Persic | |
|
Köp en 316i "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Försäkringspremien på en M5:a e39 med nytt körkort måste vara på fel sida om 100 000:- | |
|
Ta en 3-serie annars så blir det bara att du får skjussa alla om kompisgänget ska nånstans. Bättre då med en liten bil med minimalt baksäte så man kan skylla på nåt! En 328ci el 330ci skulle inte vara helt fel. Eller du, köp en Z3/Z4, du borde väl klara dig med det utrymmet i den hår åldern. Tänk dig en Z4 3.0 på sommaren, det vore nåt de.. |
|
|
Har du flyttat hemifrån blir försäkringen för de modeller du räknade upp skrattretande höga om du ens får teckna en. Mitt tips är att titta på lite motorsvagare alternativ. |
|
|
Mitt tips är att du håller dig till de enklare modellerna. Om du köper en 540 eller M5 kommer du få svårt att byta upp dig i framtiden och det vill man ju kunna göra. Dessutom är de enklare varianterna betydligt billigare att försäkra. Har du ens kollat vad det kostara att försäkra en M5? Om inte kolla här: Länk På frågan manuell eller automat måste jag säga manuell. Att lära sig hantera bilen tar mycket längre tid än körkortsutbildningen och det finns en stor risk att om du vänjer dig vid automat redan nu när du fortfarande är rätt grön, kommer du aldrig att kunna byta tillbaka till manuell igen. Med tanke på detta blir mitt tips 320ci. Om du är beredd att betala så mycket som en M5 kostar så borde du kunna hitta en riktigt fin. Eller som sagts innan, varför inte en Z3/Z4? |
|
|
Håller med övriga, köp en 3-serie med liten motor. Eller en Volvo 740. :) Så har du nåt att misshandla tills du lärt dig köra bra... Wilhelm Svenselius |
|
|
Det kan vara så att han bor hemma och t ex får bilen av farsan. Då kan hans pappa som egentligen är ägaren stå för försäkring och låta sin son använda den som om den vore hans egen. Då blir det inte billigt med försäkringen till de modeller du räknat upp men i helt andra divisioner. Sen så drar ju större bilar med större motorer mer soppa, men att ta en 316 är ju lite väl klent, och med tanke på de bilar du kollat på nu borde minsta sexan också vara lite begränsat. ps. Automat är trevligt, men manuellt föredrar jag alla dagar i veckan, fast ingen av dom dagarna är i sthlms rusningstrafik |
|
|
Låter vettigt det här.. Jo det blir väl pappa som får va ägare.. Med tanke på de galna priserna på försäkring... Men jag vill ju ha motor :P Så det hörs.. Men det kanske bara är att trycka i ett sportfilter o ett annan ljuddämpare //Persic |
|
|
330i sedan. manuell. efter faceliften. med m-sportpaket. eller varför inte m3 e30? men isåfall var rädd om den till jag har råd så kan jag köpa den av dig. |
|
|
om det låter ska det röra på sig! byt inte ljuddämpare bara. isåfall hela systemet! |
|
|
Persic:Köp en bil du har råd med, vet inget om din ekonomi men en M5a är väl ändå att ta i... En 325a kanske kan vara nått e30 el.e36 då får du gott ljud,hyfsad effekt och behöver inte bli så dyrt . Man känner ju sig som gubbe som kommer med goda råd ( 32 år ), men försök undvika billån. Jag har haft tillfälle att hämta ut ett par nya bilar , kul visst men inget man blir lycklig av. Har aldrig lånat till bil och det är jag tacksam för nu, men det är ju upp till var och en. Lycka till med körkortet ! |
|
|
Ne, nu har jag kollat. Z3 NO WAY designen faller mig inte i smaken längre... Z4 ok, men dyr.. 3-serie coupe, kommer landa rätt i pris när jag ska ha bil.. 5-serie ligger i rätt pris nu.. Men blott kommer den vara värd en silverpeng när jag ska byta upp mig, som någon nämnde.... Vad ska ja göra.. Frustrerad :P Vill ha ljud, o motor oxå såklart... Bilen kommer förmodligen stå på mina föräldrars firma.. 3-serie ok, 5-serie ok.. 328 ok 330 ok.. 528 lr 540.. oxå ok.. men då måste 5an stylas.. om man köper tidig modell. 3an har fräck design... //Persic |
|
|
Persic : "Men det kanske bara är att trycka i ett sportfilter o ett annan ljuddämpare" Nej, för faen! Klart du ska ha lite under huven istället för sånna där fasoner! =) Många tror bara för att har nytaget körkort så är allt jättestarkt och de spelar ingen roll vilken motor man har, de skulle jag vilja säga är fel. T ex. så sa någon 316, nu har jag inte kört en sån men jag kan tänka mig det grymma accet på femman i hundra. Jag mena, man ska ju iaf få bilen att röra sig och det går inte ens jämt med 150 hästar. Så om man vill ha lite effekt ser jag inget fel i det, det betyder ju bara att man slipper köra plattan i mattan hela tiden som om det var en vespa man körde. |
|
|
E46 328 eller 330 tycker jag verkar som ett bra alternativ om du vill ha skapligt med kraft. Du kanske har övningskört med starka bilar så då behöver du ju inte "vänja" in dig med en 316 först. Själv övningskörde jag ytterst sällan bilar under 250 hk. Visserligen så blev första bilen i alla fall en 318 men det hade nog mer med ekonomi att göra än att jag skullle börja med en svagare modell. Så har du råd är det bara att slå till på en E46:a. Mvh Johan |
|
| vem sa att där e 150 hk i en 316? | |
| nissan micra???? :-) | |
| 318is E36 Coupé | |
|
Olofsson_88: "vem sa att där e 150 hk i en 316? " Ja, det undrar jag med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.