|
|
|
|---|---|
|
ska byta växellåda i min bmw 750 89:a. undrar om det är nån som gjort det som kan komma med lite tänk på grejor.. gärna om det finns nå steg för steg beskrivning.. | |
|
Hej, har bara bytt på 735, men borde vara ganska lika.. -ta ner avgassystem(för att komma åt vid lådan) -Lossa oljelerören från lådan (och täpp till så du inte får in skit) -Lossa kardan från lådan, ta isär kardan(märk upp så du får ihop den på samma sätt) -Lossa bakre växellådsfäste o tippa ner motor & låda i bakkant -Lossa växel-vajer & kabel -Lossa bultarna motor/låda (med långa förlängare på ovansidan) -dra bort lådan -När du monterar är det säkrast att lossa momentomvandlaren och sätta i den i lådan, och sedan dra fast den i 'kuggkransen' när lådan är på plats. Sätter man i den fel så förstör man oljepumpen i lådan. Ska finnas hål så du kommer åt bultarna (framifrån) Har säkert glömt något.. eller så kanske det finns bättre sätt? Kolla så du inte klämmer något mot torpeden när du tippar ner låda&motor. Ganska enkelt jobb, bara en massa jobb :-) |
|
Paap Reeder |
... tänk på att den "är tung som bly". HP22:an väger 62 kg vill jag minnas. Gissar att 24:an är nog "en tia upp på detta". Kolla först antalet stift ... för säkerhets skull. Lätt att få krupp eller infarkt om man skruvat dit allt och "kontakthelvetet inte stämmer". MVH /// Paap R |
|
momentomvandlaren, är det samma sak som turbin?? är min första automat så jag är inte nå hemma på det här.. |
|
| har lyckats att fått tag i en växellådslyft som tur är, inge kul och jullra runt med 70 kg..! | |
|
Vikten kan vara rätt saftig skulle jag tro, lådan i 740 väger in på cirka 109 kg så man bör vara beredd på att det kommer ner en rejäl gråsäl. //Magnus |
|
|
ja det kan vara bra att veta, det visste jag inte att den var så jävla tung.. |
|
|
Ja, momentomvandlare = turbin. Kan 22:an vara så tung? Tom jag klarade av att lyfta den, och jag är ingen tyngdlyftare direkt.. :-) |
|
| På min var det en väldigt konstig typ av bultar mellan motor o låda,typ "utvändig torx". vill gärna bli runda utan rätt vinklar o handlag. | |
Paap Reeder |
... jo jag vägde min 22:a på den digitala badrumsvågen innan jag började byta. 62 .. bidde det. MVH /// Paap R |
|
5hp-30 är betydligt tyngre och kraftigare än 4hp-22 BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.