|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag ger runt 11 000, 27 år bosatt i Malmö...... | |
|
FEL TRÅD mina herrar! Denna tråd handlar om stöldrisken på våra Z3:or så ni som vill snacka om vad ni betalar i försäkring - var god skapa en sådan tråd då... /Bo-Erik Länk |
|
|
@ Mugge Att man KAN stjäla en Z3a är det nog inget tvivel om, frågan är bara hur vanligt det är. Kanske en Alpina B12 E38 är mer stöldbegärlig/ovanlig/värdefull? Ovanlig tror jag definitivt, värdefull och stöldbegärlig har jag ingen aning om. När jag parkerar på torget och tar ur fronten på stereon, så är det för att skydda mig mot knarkarolle. När jag ser till att bilen är larmad och har immobilizer är det för att få tonårskalle att stjäla grannbilen. Den där tjuven som bryter sig in i bilfirman/garaget för att stjäla just min låsta, larmade bil, med immobilizer, är enormt svår att stoppa. Han vet vad han vill ha och kan dessvärre gå mycket långt för att få det (som ditt exempel visar). Frågan är mest om Z3orna är tillräckligt värdefulla/ovanliga för att locka till sig den sortens tjuvar. Jag hoppas inte det :( / Fredrik |
|
|
Det jag reagerade på var att många verkade leva i en stor trygghet med tanke på att de har imobilizer/startspärr i kombination med ett värsting larm. Visst alla system som försvårar stöld är guldvärda, men folk kommer kanske ihåg omständigheterna kring hur och när Stephans E38B12 stals, en bil som ansågs ostjälbar. Jag kanske lät lite väl pessimistisk i mitt förra inlägg, jag menade bara att man inte ska låta sig vaggas in i falsk trygghet av alla elektroniska system. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Hur gick historien om "Stehans bil". Har du någon trådlänk? /Bo-Erik Länk |
|
|
En sak är som sagt inbrott. Det kan man väldigt minska risken genom att ta bort fronten, ev navigator + allt av värde i bilen samt om möjligt dölja en fin steroanläggning. Då finns det inget att gå in för. Det är som sagt helt andra människor som TAR bilen. De skiter i stereon och ev. värdesaker i bilen utan är ute efter själva bilen. Då är det "bara" låset och larm som står ivägen. Då är åter frågan hur väl larmet och framför allt LÅSET är säkert. Någon som vet efter att ha läst någon undersökning om LÅSET är svårfoserat eller bara medemåttigt. Måste det till orgnyckel eller kan man bara slå in en skruvmejsel i låset tex.... /Bo-Erik Länk |
|
|
Länk ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Hej Betalar 451 kr månaden när den är påstäld 52 kr för garageförsäkring när den är avstäld. Gäller z3 , 1997.helförsäkringpå Salus Ansvar. Boställarn |
|
|
2,8 power jag vet att det inte hör hit men ........ Jag har upplevt försäkringar veldigt prutbara.... Ringde runt och fick lägsta på trygghansa drygt 8500 Insplanet hittade billigast hos salus ansvar för drugt 11000 och de fick högre pris än så från bmw original bland annat. Jag själv fick 9400 hos bmw original När jag slutligen ringde för att försäkra bilen hos trygghansa blev premien drygt 7500kr Förresten vet nån om det går att efterinstalera bmw original larm i z3 eller om man kan få nån annan larm att fungera med original nycklarna (har bara fjärr centrallås) |
|
|
esmir -> Går att eftermontera orginallarm. Runt 10 loppor har jag för mig att det kostar (kollade upp det hos BMW när jag köpte bilen). Eftermarknadslarm finns det gott om men tyvärr väldigt få som fungerar med orginal fjärr utan någon extra dosa. Tror att defa hade ett, kostade nog runt 3500 + installation. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
ViccoA-> Jag var hos BMW i morse skulle göra hjulinställningen bak :) Det gick inte toe in går och ändra och det kostar en mindre fömögenhet då de måste montera ner massa för att ändra nån vinkel eller vad det var. Jag var dock ute efter camber då bilen är sänkt så är den mycket fel felar typ med 2 grader eller nåt men det går inte att ändra. Som tur var så fick jag hjulinställningen med i avtalet med handlaren när bilen köptes så vi får se hur det kommer att gå. Nu tillbaka till tråden Larmet skuller kosta 4500kr om man har fjärrlås redan och kostar ca 4000kr att montera. Det ska inte vara några konstigheter att montera själv dock ska hela instumentpanelen bort först där av höga kostnaden. |
|
|
Allt är ju lätt att installera själv så länge man räknar bort allt svårt...som tex slita väck instrumentpanelen :) /Bo-Erik Länk |
|
| esmir -> Sök på forumet efter hur man kan ändra vinklarna. Går att köpa eftermarknadsprodukter för att få ordning på problemen. Men inte helt gratis som du är inne på. /Viktor | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.