|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag menar inte hur inbrottsbenägna de är utan hur svårt/lätt är det egentligen för en tjuv att TA bilen? Bilarna har väll immobiliser? Då skall det väll inte gå att ta bilen utan nyckel? Om man inte får inbrott och de tar nyckeln, kan man sova lugnt? ABUS bästa rattkrycka. Hjälper den till något? Någon som vet eller har en bra uppfattning om detta så vore jag glad att få höra det. /Bo-Erik Länk | |
|
Eftersom det försvinner X5'or till höger och vänster litar jag inte ett dugg på immobilisern, låst garage med kraftig dörr hindrar väl en del hoppas jag. /Fredrik |
|
|
Tas inte de med knyckt nyckel eller via något bedrägeri via oseriösa verkstäder som kopierar nycklarna? /Bo-Erik Länk |
|
|
Jag tror det är rätt svårt att ta bilen. Jag har stöldlarm i min, och den övervakar dörrarna, motorhuv, bakluckan sen finns en rörelsesensor inne i kupén. Bilens larm går igång för fullt, ifall någon försöker öppna huven eller bakluckan t.ex. Larmet går oxå igång om bilens lutning förändras. Detta för att förhindra bortbogsering av bilen eller stöld av fälgar. Som Fredrik nämner, rejäla dörrar och låst port hindar förhoppningsvis oxå. Mvh/Maria * Z4M Roadster beställd :-) leverans i juni.* |
|
|
Försäkringspremien speglar väl stöldbegärligheten på modellen runt om i landet, men annars tror jag som föregående att låst garage alt. garage-uppfart med rörselse-sensorer och kraftig grind - dagens läge för mig iallafall. :) __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
|
Försäkringspremien avspeglar enl. mig nog mer bilens olycks- och inbrottsbenägenhet än stöld. Stöld är bara en parameter i premien så det är omöjligt att dra en direkt jämförelse mellan premien och just stöld. /Bo-Erik Länk |
|
|
...men om bilen visar sig hålla sig inom ramen för "måttliga eller få" olyckor, inbrott och stölder (säg inom ett 5-års spann), torde inte premierna för modellen sänkas generellt? (svar till mig själv: Joooomenvisst, tjenalena liksom - that will happen!!) Rattkryckor funkar vid bilstöld, men det kvittar nog vid inbrott. Om tjyyyyven får välja, väljer han med all sannorlikhet den utan rattkrycka om han är ute efter en bil o köra iväg med. Finns väl även "hjulkryckor" som man låser runt hjulet? Tror man kommer långt med allmänt förnuftigt säkerhetstänk. ______ Joel - Länk |
|
|
Försäkringen på Z3or kommer nästan garanterat att gå upp under dom närmaste åren. Så är det alltid med bilar som blir gammla, när priset sjunker under en viss gräns så blir bilarna tillgängliga för förstabilsägare. Sen är det kört.. |
|
|
Köpte min roadster förra året och gick igenom en del om säkerhet. Detta kanske inte riktigt är svaret på din fråga men ändå... Viktigt för att försäkringen skall gälla är: * Att rutor är brännmärkta / etsade med reg.nummer kolla på försäkrings-företaget / vägverket. * Att man kollat upp att bara ens egna nycklar (jag har 2) fungerar och är kodade till din Z3:a. Jag kodade om mina nycklar på BMW (900kr) (min bil är import) och då avkodades samtiliga 6 andra nycklar som eventuellt har funnits. Annars har jag DEFA-larm med lutningsskydd. Den är avställd i låst garage med kamera och jag har "sunkat ned" överdraget med gammla oljiga lakan för att inte den skall dra ögonen åt sig. Har hört att rattkrycka skall vara bra, själv har jag Megalock. Annars det vanliga med ej lösa synliga föremål. , FMZ3 P.s Har alltid funderat på, när man är ute på tur med kärran, om man skall ställa sig lite "off" för att inte så många ska se bilen (där med ej heller så många tjyvar) eller ställa sig väl synligt så att ev. tjuvar skall bli uppptäckta och avskrickta. Ställde cykeln i dunkel och den blev stulen. Hmmm...D.s |
|
|
Inte för att jag har en aning men så här resonerar jag. En Z3a som min t.ex. kostar inte så jäkla mycket (150-180 kkr), är lika svår att stjäla som en helt ny bil och ändå förmodligen betydligt svårare att sälja för det är så liten omsättning på dem. Att ta en ny 5-serie, en volvo XC90 eller vad som helst som det finns massor av, är lika svåra att stjäla, mycket dyrare och mycket lättare att sälja borde göra det mer attraktivt att sno en sådan. Men det kanske jag bara vill skall vara sant för jag har min utomhus. Det är ju bara proffs som kan stjäla en Z3a om dom inte kopierat nyckeln. Med min försäkring får ingen under 28 år köra den tror jag vilket borde göra att även när priserna sjunker och spolingarna börjar köpa dem så blir inte en sån här "28-års försäkring" dyrare. / J |
|
|
Försäkringspremien på M-coupé är iaf betydligt lägre än M3 E36 och M3 E46 så man ska kanske inte klaga för mycket. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Kollade med mitt försäkringsbolag och till min förvåning har premien sjunkit med 650:- helår och helförsäkring, så det nya priset blir runt 6300:- Det är Länsförsäkringar och jag bor i Borlänge //Daniel |
|
|
Jag har haft Länsförsäkringar och byter nu till IF, som var billigare. Har man hemförsäkring m.m. så får man rabatt. Jag tror jag har 3800kr (M-roadster -97, import -00) för helförsäkring + tillägg (mindre självrisk vid skador/viltolyckor) och det går ej att försäkra bilen mer än detta. Detta för körning typ 8 månader och garageförsäkring 4 månader. Kanske kan bli ännu billigare. :) Mvh - FMZ3 |
|
|
IF vägrade att försäkra min bil p.g.a. att den var importerad..... jag kunde få tarfikförsäkring det var allt. :( //Daniel |
|
|
Hmmm. Undra varför de gick med på att försäkra min. Kanske att bilhandlaren jag köpte bilen av kände personen på IF? Då kanske de dumpar mig vid årets slut... Har ni hört med Insplanet, de kanske kan ge bra försäkringar? , FMZ3 |
|
|
Tjena, Det som fick mig att välja länsförsäkringar framför IF var att läns hade 8 års maskinskadeförsäkring och IF bara låg på 6 år. Eftersom min coupe är 7 år gammal så kändes det som den 100-lappen som IF låg billigare i månaden inte kändes så mycket. /Kristoffer |
|
|
Jag fick nästan halva priset hos BMW originalförsäkring jämfört med hos IF, trots att Originalförsäkring är helägt av IF. Dessutom något bättre vilkor hos Originalförsäkring. Länk /J |
|
|
FMZ3: Insplanet gav mig ett pris på 10700:- helår och helförsäkring..... //Daniel |
|
|
När folk lyckas stjäla en Alpina B12 E38 med alla dess system som dessutom står inlåst i bilfirma lokal är väl en Z3 inte mycket svårare. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Toksmurfen: 10700! Herregud! Det va mycket. Tur att jag aldrig anlitade dem. Orginalförsäkringar låter fint! Det har jag ej kollat. Kan man försäkra en import hos orginalförsäkringar och vart hör man då av sig? ... då jag precis är i bytatagen av försäkring, som sagt ovan. , FMZ3 |
|
|
Hej! Hmm, jag kollade runt rätt rejält ( BMW original, IF, Trygg Hansa mm) med försäkring när jag köpte mín i december och jag har Länsförsäkringar, bor i Sandviken, är 25 år, har en 96a svensksåld Z3 1.8 och betalar strax under 8000 kr per år i helförsäkring, har även min hemförsäkring där, det var det bästa priset jag kunde hitta, men det känns lite högt nu nästan .. ? Mvh // David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.