|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja det va ju det jag syftade på :) Men det beror ju på hur stor skillnad du vill ha :) DU kan ju alltid ta en slutväxel från en manuell 530 :) Och angående priset jag sa så va det ju till en E34. Vet ej om du kanske kan ta en slutväxel fårn en sådan och modifiera fästet. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Är det inte samma utväxling på en manuell som automat? Vad har 530 för utväxling? |
|
Paap Reeder |
... jo visst är varvet linjärt i o m att det finns en mekanisk förbindelse men jag "citerade" uttrycket för man blir jäkligt överaskad på hur snabbt varvet "sticker iväg" om man har en sänker utväxlingen. Rättare är nog att säga att trigonometriskt blir det "mera fjong" på rpm-kurvan ju lägre utv är. Vill bara upplysa om att på E32 och E31 exvis är det inte samma gängstigning på drivaxelbultarna. (I övrigt passar slutvxl bolt on mellan 32/31) Vet inte hur det är på E39 men kolla även det. Iofs går det på E32 iaf att aenkelt switcha drivflänsarna men vet ej hur det är på E39. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
...M535i - 3,07. Ty motorn har ett bra vrid och lådan "tar" inte så mycket effekt. M535iA - 3,45 alt 3,64 ty autlådan "tar effekt" och för att hålla jämna steg med en man har man sänkt utv på aut. M5:an har 3,91 ty man vill få ordentlig fräs på grejorna. I gengäld har man en högre utv på 5:an för att få ner varvet i motorvägsfart ... o s v m.m trixande kan man hålla på med. Schumacher har en speciell utv på låda och slutvxl för varje bana samt om det dessutom är regn eller sol ute. Skall man få bra tider på Ringen bör man även där anpassa dreven till vilket "väglag" som råder. Man tar med sig i familjebilen - hustru, barnvagn samt 3 olika slutvxlar för snustorrt/fuktigt/regn ... och så kör man. MVH /// Paap R . |
|
Nej det är inte samma utväxling på Man och Automat. Kan dock inte utväxlingarna i huvudet :) Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Papp: DU hann före :) Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Att bilen blir snabbare med lägre utväxling beror ju inte så mycket på att utväxlingen blir lägre = högre varv på motorn. Det spelar ju bara in på 1an, sen kan du ju lika gärna köra på lägre växel istället för att ha annan diff. Att bilen blir snabbare beror på att den lägre växlade diffen gör växlarna mer tätstegade i förhållande till bilens fart. |
|
| vad ska jag ha för diff i min 530 om jag vill att den ska varva mindre? från vilken modell ska den komma alltså. jag vill gå emot strömmen här lite....haha | |
|
540 då kanske? :-) Synd du inte har E39 så kunde vi provat byta, hehe. |
|
| Minns jag rätt kan man använda M5-diff. Det är nog det bästa alternativet. Håller gör det och du får också broms på den. | |
|
Paap: Vad säger frugan om att ha 135kg (45kg*3) slutväxlar i bagaget bland sminkprylar och kläder när ni är ute på semester? ;) /Jesper |
|
| Ja en M5-diff hade kanske varit ultimat. Men jag misstänker att folk inte slänger sånna efter en :-) | |
Paap Reeder |
...J.Dredd ... i regel får vi börja om från början igen ... men även det äger sin spänning. (Träffade henne första gången 02 maj -75 ....Tar ungefär lika lång tid att få upp henne i humöret igen som att skifta slutvxln) MVH /// Paap R |
|
Haha! :) /Jesper |
|
| Baader: Har du en manuell 530? den har väl då isåfall 3.07 i bakaxeln och 1:1 på femman, en automat har 3.15 och ca 0.7:1 påfemman.. Har en 93:a automat och den varvar 2500 i 135 mätarfart... | |
|
1:1 har den endast då det är en 6-växlad låda. Next högsta växlen har alltd 1:1 då den sista är en överväxel. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Där har du fel! 525 med 24v motorn har 1:1 på femman och 3.23:1 i bakaxeln och även 530 e34 v8 har 1:1 på femman |
|
|
ja det är mer än jag vet. Men generellt sätt är det så. När man kör chassidynamometern (bormsbänk) Kör man alltid på den näst högsta växlen. (har utbilding på sådan) Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
| mustang har rätt , kollade i boken nu! | |
|
Jo det kanske stämmer. Men det är tydlige mer än vad jag behöver veta för den enklare typen av efektmätning. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.