|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett par skumma grejer som nån kanske har nån förklaring på. Om jag står med bilen på tomgång, varm som kall så ligger den runt 500rpm om jag inte minns fel. Med ganska jämna mellanrum "rycker" motorn till lite så det känns i bilen. Väldigt litet ryck men dock ändå så att man kan känna de. Om vi säger att standard tomgång är 500rpm så kan den ibland dra upp till 700-1000rpm för att sen lugna sig till 500 för att sen stiga lite igen. Luftmängdmätare kass? Kan man testa detta? Går det att rengöra? Katalysatorerna? Kan man testa dessa? Bilen har gått snart 16000 mil och vad jag vet är inga av dessa delar bytta. | |
|
Din 540 har ingen luftmängdsmätare utan en luftmassemätare som består av ett nät av vollframtrådar som värms upp och på något sätt mäter massan av den luft som passerar igenom den. Har du sportluftfilter, även av insatsmodell, så kan oljan från filtret brännas fast på vollframtrådarna och skada mätaren. Det är luftmängdsmätare som det går att rengöra, men inte luftmassemätare, tvärr. Slitna kattar ger problem som främst uppträder mellan 2000 - 4000 rpm. Jag skulle kontrollera div insugspackningar samt låta göra en felkodsavläsning. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Luftmassemätaren borde göra så den går bajs inte bara på tomgång utan hela tiden. Har inte e39'an precis som e34'an en tomgångs "motor" som kan kärva lite så tomgången blir ojämn? Men som Mugge säger, gör en felkodsläsning, då får man ju svar på tal :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inga trådar utan en tunn film :) Du ska ha AC intryckt Alltid på en 540 det höjer tomgången till ca 700rpm. Utan AC på har du ingen laddning på tomgång i princip då en växelströmmare börjar ladda vid ca 600rpm. Du har även en tomgångsmotor som reglerar tomgången, samt en luftmassemätare som kan vara sliten självklart, men även lamdbasonder som slits och blir sega i regleringen ju äldre dom blir. ///MVH Hasso Länk |
|
Om jag kopplar ur massemätaren på tomgång, va ska hända då? Jag har inget sportluftfilter. |
|
| Bilen kan höja tomgången om den laddar för lite eller tempen stiger över ett visst värde. Jag tror det var en parameter till men kommer inte ihåg. | |
|
Kan detta vara nåt? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.