AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.473

Drar ditt batteri ur för fort - det kan vara SI-kortet.

hb
3
hboy
520iK -87
Har under vintern haft problem med att mitt batteri har stått och dragit ur. Vissa sig att bilen stod och drog 0.09 - 0.1 amp/h. Jag spårade ström till SI-kortet som har haft slut i sina batterier sen förra våren. Så jag beslutade mig för att byta ut dom mot nya och nu dra hon endast 0.03 amp/h. Har alltså ökat batteri tiden med 300%. Min bror hade tidigar också samma problem som mystiskt upphörde när han bytte batterier i SI-kortet. Är lite pilligt men är ett tips.

PS. Man får ju tillbaka alla trevliga instrument oxå.

Mvh Hboy
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad är SI-kort?

Min drar ut batteriet när jag har stereon inkopplad. Nu har jag kört ett antal veckor utan stereo och det har inte hänt. Kan detta ha med vart annat att göra?
ravve: Har du en Ice>Link (iPod) kopplad till stereon? Har hört att dessa kan under vissa omständigheter kan dra "tjuvström".
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Nej jag har inga konstigheter alls till stereon.

Jag har de stora HiFi DSP paketet med navi osv.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Frågan kvarstår, vad är SI-kortet?

Don't dream it, drive it
hb
3
hboy
520iK -87
SI-kortet är det kretskort som sitter i instrumentpacket. Batterierna gör så att service indikator, tempgivare, varvräknare samt bränsleförbrukningsmätaren funkar. Vet ej om SI-kortet är den exakta termen men det är den jag har fått lära mig...

Mvh Hboy
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Nollställs inte serviceindikatorn när man plockar bort de batteriet?
Backup-batterierna på SI-kortet sitter där för att hålla minnet till detta om bilen blir strömlös, på vissa modeller matar de kortets minne även när bilen bara är "normalt" avstängd. Strömförbrukningen är minimal, knappast större än batteriets självurladdning, och till slut har cellerna tjänat ut, kanske efter 5-8 år eller nåt sånt.
Att vissa andra instrument inte funkar är inte direkt relaterat till SI-minnet, mera en biprodukt pga att man rengör och löder om dåliga lödningar osv vid batteribyte. På ett "friskt" kort kan man ta bort cellerna utan att andra funktioner eller instrument påverkas, det drar heller ingen "extra" ström från bilbatteriet. Läckande celler har ibland gjort att det bildas små tjuvströmmar på kortet och ledningsbanor osv oxideras sönder till slut.

FP
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
VAd är skillnaden mellan SI-batterier på vissa modeller och SI-kondensatorer på andra?

*BAWORAK*
Finns inga SI-kondensatorer, bara ett talesätt. Minnet i serviceindikatorn är av icke-flyktig typ och kondensatorerna sitter på olika ställen på instrumentets kretskort, mestadels i nätdel/strömförsörjning. De filtrerar och stabiliserar matningsspänning osv till olika delar, u-processor osv. Vid fel i kondingarna blir det knepiga funktioner på det mesta i instrumentet.

FP
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Men frågan kvarstår fast i modiferad form: Batterier eller icke på en e34a? Bättre minne än med "batterier" eller?

*BAWORAK*
hb
3
hboy
520iK -87
Jag har bytt ut baterierna på min e28 och min bror på sin e30 och det har resulterat i att bilen drar mindre ström när den står. Om det är själva batterierna som var boven vet jag ej men det var lösningen.
Mvh Hboy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.