|
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej! När jag läser om chassi så tänker jag på stötdämpare och sänkning, ibland allmän stabilitet. Vad betyder det egentligen? Vilka sammanhang kan det användas i? Trodde först det var bilens skelett. Om någon säger tex " SAAB använder fortf sig av samma chassi från opel 1988" vad menas då? Tacksam för svar! mvh NJuren BMW - i nöd och lust? |
|
Chassiet eller bottenplattan är idag egentligen framvagn och bakvagn med hjulupphängning och bromsar. Den självbärande karossen som är i kontakt med dessa komponenter och även de delar som finns imellan fram-bakvagn tex bränsle, broms, el-system och transmission. Det kan vara enklare att beskriva vad som inte är chassiet men det orkar jag inte... Det finns säkert fler och mer detaljerade kunskaper här på AP. Jo, så är det! |
|
|
Man kan börja med att skilja på chassi och kaross. Sedan är bottenplattan själva grunden i chassit. På bottenplattan sätter man framvagn, bakvagn och drivlina, så har man chassit. Sedan tillkommer karossen, så har man en komplett bil. Flera bilar kan dela bottenplatta utan att ha samma chassi, exempelvis VW- Audi-Skoda-Seat, Saab-Alfa Romeo eller Opel-Saab. Sedan kan man ha samma chassi men olika karosser, t.ex. Mazda 626 och Ford Probe... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Njuren |
Jag tackar för svaren! Visa grejer lär man sig aldrig utan att fråga.lärde mig vad offside är för bara ngn vecka sedan, undrat vad de är i 10år =) BMW - i nöd och lust? |
|
Jesperado Vad jag vill trycka på är att det inte finns någon fysisk "platta". På en självbärande konstruktion så delar tex Volvo/Ford eller VW/Skoda/Seat på de komponenter som jag nämnde. Ibland hör man att en modell har en kortad bottenplatta från en viss bil. Att SAAB skulle ha samma chassie som Opel -88 skulle isf kunna menas att man har samma konstruktion på fram&bakvagn tex McPearson fram och stel bakaxel..(Hade inte Opel RWD 88???) Att begreppet bottenplatta används beror på tradition när man byggde bilar förr utan sjjälvbärande kaross. Istället utgick man oftay från 2 längsgående balkar som man fäste hjulupphängning, motor&drivlina osv. Karosserna kunde sedan vara sedan, coupé, limousine och alla andra avarter... VW typ 1 är en bil som verkligen hade en riktig platta. Lyfte man karossen så var plattan fullt körbar. Jo, så är det! |
|
|
De stora USA jeeparna och pickuper tillverkas förresten fortfarande som för 75 år sen.... 2 järnvägsräls... Jo, så är det! |
|
|
mageng: Jag anser nog att man fortfarande kan tala om en bottenplatta, själva grunden man utgår från, denna termen använder även billtillverkarna själva. När bilen sedan är färdigbyggd är bottenplattan en del av den självbärande karossen, så i efterhand kan man inte urskilja bottenplattan som en separat enhet på samma vis som t.ex. på en gammal amerikanare där du kan lyfta karossen från ramen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.