AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.012

3.0 1971 uppgradering

Hej allihop!

Har (i stort sett) bestämt mig för att köpa en 3.0 1971 automat och undrar om någon uppgraderat en sådan med modernare insprutning och växellåda. Så vitt jag förstått hängde motorn med länge och det borde finnas möjlighet att uppgradera från förgasare. Finns automat med överväxel och lockup som passar?

Hälsningar
Olle
Paap Reeder
... GISSAR att en ZF4HP22EH borde rent mekaniskt "skruvmässigt" passa.
Betr insprut så kan du antingen montera ett original Si- system (D-jetronic alt L-jetronic) eller så kan du byta kam+frontkåpa och montera ett Motronic-system med givarna på sprängkåpan.

MVH /// Paap R
ZF4HP22EH är väl en låda som styrs elektroniskt av databoxen och det är ju i så fall fint om den passar på motorn. Hmm, jag vill lära mig mer! Skulle vara kul att bygga en sleeper med plåtfälgar och blanka kapslar som under ytan är helt nutidsanpassad...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Köp en e34 535i eller e32 735i och plocka över delar från, det borde passa rätt bra förutom elsystemet som får byggas om en del. e34 M5 är ju också nått att tänka på om du vill ha mera klipp i maskin, tror motorfästen mm passar där också.

//Magnus

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Insprutningen från en 3.0Si eller en 528i passar. Jag tror att man får minst problem om man håller sig till L-jetronicen. Till min 3.0S -72 använder jag insprutningen från en 528i -77 och fick då också elektronisk tändning vilket inte 3.0Si hade.

Litet jobb att montera dit (tex behövs dubbla bränsleledningar mm) men inga större problem och definitivt värt jobbet!

Här kan du läsa mer:
Länk

Per L
Det låter ju verkligen bra! Tack för bra info!

Olle
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Var beredd på att du kan stöta på lite problem med hastighetsmätardrivningen.. Filade länge på att montera en 4hp22 i min 3.0L-77 med det föll på just detta. 3HP22 och BW65 som satt i E3 har ju mekanisk drivning av mätaren, det sknas på de nyare lådorna.

M V H Johan

Det kan förstås bli knepigt. Frågan är om man kan bygga om hastighetsmätaren till elektronisk drivning.
Paap Reeder
... kan bli litet krux att få till en elektronisk signal ur en E3 slutvxl.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Olle W.
Om du bor i krokarna kring Jnkg bör du knacka in DXZ004 på v.v och höra efter om du inte skulle få köpa min gamla fina 3.0 SA-73.
Den lådan har jag pr renoverat (BW65) och jag gissar att så mycket har den inte gått sedan jag lämnade den bilen ur mina händer.

MVH /// Paap R
Drivningen av hastighetsmätaren syftade på om man bytte till modernare låda som saknar vajerdrivning. Bilen låter intressant! Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.