|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E39 Touring med BMW Business (661), Cd-växlare (672) samt Navi/TV. Vad behöver jag byta/lägga till för att "komma upp " till BMW HiFi-System Professional DSP (677)? Vad jag har förstått hittills skall det bl.a. finns det ett slutsteg i skuffen där Navi-CD sitter, men vad mer är det och behöver det programmeras om någonting i Navi/Tv, då DSP till viss del styrs därifrån? Ni som har DSP, hur funkar det praktiskt? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 | |
|
Min rekommendation är att du kompletterar med eftermarknadsgrejor istället, enklare - billigare och betydligt bättre resultat. sök i forumet här så kommer du hitta flera exempel på "uppgraderingar." |
|
|
Jag vill inte vara jobbig, men försöker eftersträva att ha en originalbil, på gott och ont. Så mina frågor kvarstår alltså. T.ex; Hur fungerar DSP praktiskt, vari sitter "hjärnan" i DSP systemet och vilka delar består det av egentligen? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
Robsarve |
DSP-systemet består av professional huvudenhet, DSP/förstärkare (vänster bakflygel), 3-vägs högtalare fram, 2-vägs bak och en baslåda (höger bakflygel) och framförallt en ruskig mängd extra kabel. Det är alltså väldigt mycket installationsjobb. Problemet är att en buisness med upgraderade högtalare i 1500:-klassen låter bättre än DSP-systemet. BMW må bygga fina bilar, men ljudsystemen är närmast rena rånet... |
|
Kabeldragning är riktigt jobbigt att göra snyggt. Man får ta bort så mycket panel. Den professionella huvudenheten som du nämner, sitter den också i bakflygeln eller sitter den bakom instrumentbrädan? Finns det högtalare som man kan byta och fortfarande använda BMW-galler, så det fortfarande ser original ut? Om ja, vilka högtalare rekommenderas i så fall enligt de senaste rönen? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
Robsarve |
Panelerna är ok att lossa, det riktigt kniviga är att få i kabel till dörrarna. Är det CD-professional så är det en ren huvudenhet (instrumentbrädan), navin är tvådelad och chassiet ligger under främre delen av bagagegolvet. Det är standard 5,25" i dörrarna, flera här har gjort som i artikeln här Länk med gott resultat. Vill man ha bra ljud till rimliga pengar rekommenderar jag följande om man ha buisness: 1. Byt ut framhögtalarna. Om du inte skall göra steg 2 & 3 är det extremt viktigt att skaffa ett system som är lättdrivet då det inte är mycket kraft i buisnesstereon. 2. Skaffa ett 4-kanalssteg + en bra högnivåomvandlare. (I touringen passar det bra att sätta ett under främre delen av lastgolvet (om man inte har TV, då sitter tunern där) 3. Skaffa en liten bas. Jag tycker bas i låda funkar bäst, jag göt en i glafiber som passade i höger stuvfack, över batteriet. Det finns de som bara har förstärkt locket till stuvfacket och skruvat en bas däri, och det är en enkel lösning, men den känns inte direkt "tysk kvalité"... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.