AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.104

Hastighetsmätarproblem 325 E30 -88

Tu
24
Turbocapri
Bmw 325 -88
Hallå!

Jag har en fråga ang problem med hastighetsmätaren på min nyinskaffade E30. Det som är problemet är helt enkelt att den inte fungerar.

Min fråga är om det är ett vanligt fel och vad som vanligast orsakar felet. Var bör jag börja felsökningen?

Mvh /Tomas
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
givaren på klumpen bak.
kolla kontakten , brukar ärga bra där.
sv
36
svartae30
Bmw 735ia 86 e23
Bmw 745ia HI 86 e23
eller sladdarna till kontakten
Tu
24
Turbocapri
Bmw 325 -88
Hallå!

Tack för svaren! FInns det nåt enkelt sätt att mäta om kabeln är hel? Eller är det loss med I-brädan som gäller?

/Tomas
sv
36
svartae30
Bmw 735ia 86 e23
Bmw 745ia HI 86 e23
jag menar kablarna på diffklumpen d'r bak. dom som går till kontakten på klumpen.. När min hastighetsmätare la av så va det dom kablarna som hade slitits i sönder
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Skulle det inte vara kontakten på diffen så kan det också vara oxid på det kretskort som sitter bakom/på hastighetsmätaren som då ger krypströmmar.
Putsa bort oxiden försiktigt, bör räcka med en bit frottehandduk. Isolera ev. med sådan där kretskortsplastspray.

------
BMW CS #04839

Tu
24
Turbocapri
Bmw 325 -88
Hallå!

Jag har nu provat byta kontakt och även byta givare på klumpen, jag har även provat ett annat mätarhus men ingenting hjälper.

Davve: Vilket kretskort menar du? när jag tar ut mätarhuset sitter det bara två kontakter på varsin sida, en blå och en vit tror jag den var..samt även kablarna till Abs lampan.? Mätarhuset jag provade var från en 87:a och jag har en 88:a, det borde väl inte vara någon skillnad?

Det enda som verkar återstå är att dra ny kabel från mätaren bak till klumpen., men vilken av kablarna på kontakten vid mätarhuset går till givaren?

Mvh / Tomas
kretskortet sitter innuti mätarhuset så du måste skruva isär det för att komma åt det.
Tu
24
Turbocapri
Bmw 325 -88
Okej! Då vet jag! Då kan jag med säkerhet säga att det inte är det som är felet eftersom jag testat ett annat mätarhus som med säkerhet fungerar. Kan bara vara kabeln då!

/Tomas
sv
36
svartae30
Bmw 735ia 86 e23
Bmw 745ia HI 86 e23
100% kablen
Tu
24
Turbocapri
Bmw 325 -88
En uppdatering:

Det var kabelbrott som orsakade felet. Men ibland så lägger mätaren av ändå för att kunna starta om slår lite på I-brädan... Detta sker helt oregelbundet.

När mätaren lägger av slutar också Ekonomi mätaren att funka som den ska...den rör sig då bara mellan ändlägena på skalan om ni förstår hur jag menar.

Vad kan orsaka dessa fel? Si batterierna? Tänkte prova att byta dom ifall dom skulle kunna ge upphov till dessa problem?

Mvh /Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.