AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.936

Jaha, då var det officiellt, stressfläkt i BMW framöver

Sida 1 av 2
Länk
oj oj...detta kan bli grymmt..den har mer kraft än m3 3.0...inte illa
Finns redan en tråd ---> Länk :)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Fast 330 E46 har mer kraft än M3 E30 också. Det är också två modellserier bak i tiden. Utvecklingen går framåt.

///BMW - Was sonst!
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Tror ni att framtida 335 ägare kommer chippa sina bilar???? Näääää :P

Mvh Jojje
Mo
18
Modena
E90 - 325i
Intressant att notera är att 3L turbon har exakt samma specifikationer som BMW's 4L V8 i 540:n sånär som på 10NM. Det är nog inte helt otroligt att 335i i USA får V8:an istället för turbon. Sämre för miljön och 0-100 <:.
Mo
18
Modena
E90 - 325i
Observation:
540 väger 1725kg
530 väger 1565kg
Turbo ca 70kg lättare än motsvarande V8 motor.

Det innebär att en turboförsedd R6-3L väger 90kg mer än en utan turbo. Är inte det mycket? Vad är det som väger?
Njuren
Märkligt att det finns så många negativa reaktioner. Tyckte att de inte var så längesen det var rena ESS-hysterin på forumet? Tycker själv att turbo inte passar in, plingar volvo och saab när jag hör det ordet.... Att det finns så många negativa reaktioner beror helt enkelt på att många precis som jag är "uppväxta" med den senare generationen BMW, medans vissa nämner att BMW börjat bygga turbobilar redan 1965 eller när det nu va. Respekt till porsche iaf =)

BMW - i nöd och lust?
Plötsligt kommer rödljusdiskussioner med hårfönarna att ske på samma nivå.
Finns snart inga ursäkter längre ... BMW piskar MED och UTAN hårfön!
Mua ha ha ha :)

Mvh
Stephan
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
NaphetS, du har så rätt =D

Beemer, a way of life.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är jättetrevligt med turbo, MEN Bmw måste se till att bara ett fåtal modeller har den maskinen, får inte bli något program med turbomotorer rakt över som bla Volvo och SaaB har. Jag tror det är mycket positivt för BMW samt att många skulle acceptera detta ifall man kan erbjuda dem som en breddning av programet så att säga.
ch
164
chris76
328 T-97
det e ingen som klagar på vs-motors m5:a med 1150 hk......med turbo.....
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ursäkta en dum fråga, men om motor förses med turbo, hur mycket bättre blir prestandan? Låt för enkelhetens skull säga att motorn innan har 100 hk och gör 0-100 på 10 sek, vad skulle skillnaden bli efter att ha monterat i en turbo?
Robert Lundberg: Finns mååånga olika sätt att montera en turbo på. En motor som från början har 100hk (cylindervolym runt 1.8liter) kan beroende på hur "seriöst" turbo-bygget är hamna på allt mellan 1400-400hk...
Men jag antar att du tänker på att bara "trycka" dit en turbo på billigaste vis o inte "ladda" för mycket o då hamnar man nog runt de 140, 0-100 tiden kan kanske kapas 2 sek, lite beroende på när man måste växla...
Din fråga är egentligen omöjlig att svara på men jag försökte iaf:-)

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Dawwe: OK, jag är medveten om att jag uttryckte mig luddigt. Har själv en V40 med 165 turbokusar och undrade lite vad turbon tillför. Åker helt jämnt upp till 100 med brorsan som har en 328 IAT E46:a, piskar honom svårt i farter mellan 120 och uppåt. Hör mig själv försöka förklara det hela med att jag har "turbokusar", utan att egentligen fatta själv vad jag menar. Var det inte luddigt i förra frågan så blev det väl det nu :-D

Turbo är kul!
Följdfråga: Om man har en bil med 200 hk med turbo, och en med 200 utan, vilken är snabbast, förutsatt att bilen i övrigt är densamma?
Graffe: Om bilarna är HELT identsika förutom motorerna så...Säg att båda bilarna har en 4-cylindrig motor på 2-liters slagvolym, bil A lämnar 200hk vid 6300rpm med turbo, maxvrid 270Nm mellan 2000-5000rpm (e väl en hyffsad turbo-motor antar jag). Bil B lämnar oxå 200hk men vid 8000rpm, maxvrid 220Nm vid 6100rpm (vi kan säga att det är en M-motor*hehe*)
En gissning är att bil A har bättre acceleration till en början, dvs drar ifrån under säg 80km/h, därefter börjar denna tappa pga att bil B kan varva mer på respektive växel...Förmodligen är bil B ifatt bil A vid 160km/h:-).
Vad gäller toppfart så borde bil A vara den snabbare om utväxlingen är anpassad till en turbo-bil, är utväxlingen anpassad till en högvarvig sugmotor kommer bil B vara den snabbaste. Om utväxlingen däremot är anpassad efter respektive bil så att säga borde det bli tämligen jämt både i acceleration och toppfart, förmodligen ett övertag i acceleration för turbo-bilen i farter under 100 medan sugmotor bilen kanske har den högstatoppfarten...Men å andra sidan kan man säkert "kompensera" motorernas olika karaktär med en väl avstämd växel-låda så det kanske t.om blir dött lopp!
Finns säkert folk på forumet som kan räkna ut matematiskt vilken av bilarna som borde vara accelerations snabbast respektive ha högst toppfart (integraler, derivator o sånt där...Har visst en bok som heter så har ja för mig,eller snarlikt iaf*haha*) men då måste man nog veta flera variabler...
Men i "folkmun" är nog turbo-bilen överlag den som upplevs vara den snabbare...
Massa svammel bara:-)

Det var väldig bra svammel tycker jag.
Men men, då var det som jag trodde då =)

Integraler och differentialekvationer är för övrigt väldigt intressant ;)
Effekt (P) är vridmoment (M) gånger varvtal (n), P=M*n.

Om du har en sugmotor och en turbomotor med samma effekt och samma cylinder volym kommer de i teorin vara lika snabb upp till hundra och ha lika toppfart om växellådan är anpassad för respektive motor. Skillnaden ligger i att sugmotorn behöver ca 8000rpm för att få ut effekten och turbomotorn behöver ca 6000 rpm för att få ut effekten. Däremot blir karaktären helt olika. I en turbomotor säg 2 liter har du runt 300Nm 2000-5000rpm så när det kommer till vardags körningar som omkörning prestanda kommer inte en 2 liters sugmotor på 200hk ha en susning om man inte rör om en hel del i växellådan. Där motsvarar en 2 liters turbomotor en 3 liters sugmotor.

De flesta bra sugmotorer har idag 100Nm/liter. Det är ungefär vad du kan få ut ur en sugmotor. En 2 liters sugmotor får 200 Nm , 2.5 liter 250Nm och 3.0 liter 300Nm. Det är vad BMWs motorer har.
er
7
erik8309
325ia -05
Mattias_K:
ett litet fel i din ekvation.
det ska vara Effekt (P) är lika med vridmoment (M) gånger vinkelhastighet (omega)
P=M x [omega]
Vinkelhastigheten är varvtalet per minut delat på 60 gånger 2 pi.
Ville bara förtydliga lite....=)
Jag vet:)))
Det gick lite för fort när jag skrev det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.