|
|
|
|---|---|
|
Är lite sugen på att köpa en kompressor och sprutmunstycke så jag kan lär mig lacka lite små detaljer som ex speglar och ev ge mig på att lacka en front till min bil. Lite frågor. 1. Var köper man lämplig grundfärg, lackfärg samt klarlack? 2. Någon bra sida för hemmafixaren när det gäller lackning? 3. Några bra och lätta sprutmunstycken som rekommenderas? Vore jätte tacksam för svar. | |
|
inne på samma bana.. har dock redan lack box och kompressor mm.. Ska ner fixa grundfärg och lack i malmö. |
|
| Samma tanke här. Var köper man färg? Antar att det går att beställa valfri mängd med önskad färgkod. Dyr färg? | |
|
Köpte färg på Färgtema eller vad det heter, lackade en bakkjol. Resultatet blev helt ok för att va hemma gjort. Blev dock lite skit i lacken pga garaget men de va bara att slipa ner o polera så blev de kanon. Kompressor o sprutkitt köpt av fadern på biltema tror ja. Inga höjdar grejer men de funkar. |
|
| Färg finns att köpa hos lackfirman oftast, annars kan man beställa här Länk har hört lite olika om kvaliten på färgen de har men den är billig så man kanske kan öva lite med den. Köp en riktig spruta inte biltemas, den duger på sin höjd till att lägga en primer eller liknande. Som edge säger så fungerar den men det beror vilket resultat man vill ha. | |
|
Var finner man en prisvärd spruta då? Spelar kompressor någon roll förutom då att den ska kunna leverera tillräckligt med luft. |
|
|
Kompressorn måste vara OLJEFRI! Annars sitter du där paff med en oljedush i lacken... |
|
|
måste kompressorn vara oljefri om man har filter? Om man har en bank och filter borde risken för oja i lacken vara minimal eller? Sant oljefria kompressorer är antingen as-dyra eller så har de bara ett annat smörjmedel än vanlig olja så vitt jag vet. Det finns ju iofs små oljefria kompressorer för airbrush och liknande... Har själv funderat på att lacka smådetaljer. BlackLime: vad är det för kompressor du kör? Och vad har du för tankvol och min/vol? /Undrande |
|
|
Hahah nu verkade jag kanske mer kunnig än vad som var tänkt. Jag har ingen egen kompressor. Men kör med en lånad och en på jobbet. Dock inget måleri utan bara för renblåsning, och då kan man ibland känna lite lätt olja i utluften. Jag kan istort sett inget om lackering med kompressor, men låter väll logiskt med nått filter för oljan eller nått, bara man inte kör "rakt av" för då tror jag inte man får nått bra resultat ;) |
|
| Jag tycker att alla som har lust och möjlighet ska köpa lite lackutrustning och prova på. Det är kul att lacka till husbehov. Själv har jag hobbylackat i snart fyrtio år. | |
|
Är en sån här oljefri och tillräckligt bra? Länk |
|
| För hobbybruk funkar den bra, om den är oljefri vet jag inte men man brukar ändå alltid använda vatten och oljaavskiljare samt regulator när man lackar så de är inga problem. | |
| Ja jag såg dom hade en avskiljare för 60:- så då är man på de "torra" :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.