AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.450

Surr i kliman..

Hej!
Min fläkt för tempgivarna i kliman har börjat surra.
Har sökt och hittat andra trådar om detta, men alla länkar till mekartips om hur man rengör fläkten verkar inte funka.
Vore tacksam om nån kan hjälpa mig med detta.
Jag har ett liknande fel. Men det låter endast om jag sätter på värme och tystnar om jag stänger av. detta beror på ventil huset som sitter på v sida under ett litet plast lock ej säkringslocket.
Hur man ska fixa detta vet jag inte men jag ska byta hela ventilhuset.

Bilbygarna i Skåne
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Kolla på Länk

MVH

Joachim

Tack så mycket Joachim!!
Pu
14
Pumbat
523iA Touring -00
Denna var gammal men denna länk fixade min bil :)

Jag hade inget "surrande" utan min lilla fläkt i klimatpanelen hade stannat. Detta problem visade sig så att det bara blåste kalluft efter kanske 30 min körning. Efter som fläkten där stannat så sugs ingen cupéluft in till sensorn som sitter där utan efter ett tags körning börjar elektroniken bakom panelen värma upp sensorn så att bilen tror det är jättevarmt i bilen, varvid den trycker på med massor av kalluft. Detta var inget problem på sommaren då jag bara tycker det är skönt men nu när det blivit kallt ute vill jag ha värme i bilen. Denna fix tog mig 45 min och kosta inget, men då var jag mycket försiktigt och noggrann. Min fläkta hade alltså stanna helt pga damm där i, såg inte ut som mer damm än på bilderna i länken men det räckte för att stanna den lilla fläkten som antagligen inte har någon större kraft. En halv droppe lätt olja ner där piggen sitter så gick den tyst och lätt. Se till att inte få för mycket olja och torka bort överflödet då det kommer komma mer damm dit med tiden och är det olja där fastnar skiten snabbare.

Dessutom efter detta så blev det varmt på fötterna som andra haft problem med, för mig har det funkat att sätta friskluftsutblåset mellan mittdenutblåsen till 3 röda prickar. Alltså ingen luft blandas med den som ACC'n blåser ut, utan all luft styrs av ACC'n. Vill man däremot ha lite kallare luft på ansiktet än på fötterna minskar man de 3 röda prickarna lite. Då kommer kalluft ut där och detta måste kompenseras av ACC'n genom att blåsa in mer varmluft på fötterna. Bara mina erfarenheter och en rapport på hur det gått för mig. (tycker det är dåligt med återrapportering hur det gått för många som frågat om problem, detta hade hjälpt mycket ibaland)

Nu funkar temperaturen i bilen perfekt! Tack Autopower.
Pu
14
Pumbat
523iA Touring -00
Problemet kom tillbaks. Rengjörningen och smörjningen hjälpte men endast tillfälligt. Tog isär det igen, gör det nu på 5 minuter..
Rengjorde ännu mer, specielt axeln som fläkten sitter på, provade också att rengöra med sprit för att få bort all olja och fett men detta blev bara ännu sämre.
Hittade detta i en annan tråd:

"Skulle inte smörjningen hjälpa så kan den lilla fläkten bytas ut. Har gjort det själv då min slutade fungera helt.
Ett väldigt enkelt ingrepp, fläkten sitter på kretskortet. Det som behövs är en smidig lödkolv och en ny fläkt som finns att köpa hos www.papst.se, modell RE38-11/13L (art.nr 934 1704 050) och kostar ca 150:- med frakt."

Sökte upp företaget och ringde dem idag måndag. Numera heter de Embpapst och har denna web adress Länk.
Art.nr och modell nummer ovan stämmer fortfarande och de hade den på lagret, kostar 126 kr. Men den gick inte att hitta på deras hemsida. Dessutom ligger de i veddesta och har hämtlager som tar kortbetalning, bara 5 minuter från där jag bor. Hämtade fläkten på vägen hem från jobbet och märkte genast att denna nya var mycket bättre än den gammla i min ac panel. Den gammla gick lätt, men inte alls lika lätt som den nya. Den nya lixom fjädrar eller gungar fram och tillbaks mellan magnetfällten när man slår lätt på fläktbladen. Den gammla kunde i bästa fall åka tillbaks en gång av magnetfälltet. Detta gjorde att den gammla fläkten inte äns orkade starta.
Lödde loss den gammla fläkten med en tennsug, det var ändå ganska svårt att få bort den men med tålamod och mycket försiktigt ca 20 minuter senare var den gammla borta. Den nya var inga problem alls att få dit eller löda fast. Monterade tillbaks i bilen och den startade direkt! Problemet löst, nu kan jag minst köra 15.000 mil till :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.