|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Köpte en ny 325ci i september 2001. Mycket fin bil som jag är barnsligt förtjust i. Har dock på senare tid noterat att den går ganska högt i motorvägsfart. Vid omkring 3500 rpm på 5:an gör bilen 130 km/h vilket leder till upp till 0,99 l/mil. Lånade nyligen min kompis 528iA -97 som vid samma hastighet puttrar på 2100 rpm och drar då kring 0,75 l/mil. En 6:e växel skulle troligen bespara mig många tusenlappar per år i bensinräkningar eftersom jag kör mycket. Förutom M3-lådan som troligen är både dyr och fel växlad för min "något" klenare motor, erbjuder BMW inget 6-växlat alternativ vad jag vet. Såg att RacingDynamics har en konverteringsstats baserad på Getrag 266 (troligen samma som M3) med nästan identisk utväxling på 1-5, fast med 0.83 på 6:an. Helt perfekt alltså, förutom priset! Någon som har några tips om billigare, enklare eller andra alternativ över huvudtaget? Någon som vet hur M3-lådan är växlad? Tack på förhand! hkr | |
|
Hej Du kan glömma att "åtgärda" det. Jag köpte en 320 Touring M3 utrustad -02, jag fick den i dec och bytte den i jan av samma anledning som du nämner- jag stod inte ut. Körde tidigare 528 -97, boxster -97 och chrysler 300 m 3,5 -99 och hade alltid härliga varvtal i motorvägsfart. Min M3:a vållar inte heller några beskymmer. Du får byta till en 330 el. M3:a |
|
|
Är det samma sak med nya 525i eller har den en annan låda? |
|
|
Ja, jag var rädd att detta skulle bli svaret. Själv står jag väl ut ännu så länge, men går och grämer mig lite över det. Grunnar lite på att hitta en kvaddad M3 och plocka lådan från. De sade på BMW att den skulle passa, men som sagt den annorlunda utväxlingen gör antagligen att jag får "glömma det" också. Men du Stefan - gjorde du själv några efterforskningar tidigare och vad fick du i så fall för svar? Att byta till 330i eller M3 är inget ekonomiskt försvarbart alternativ för mig just nu om man säger så ;-) Själv har jag ingen aning om hur nya 525:an är växlad, men det är bara att kolla upp: Om s.k. "Final gearing" är 3.15 eller högre samt om 5:an ligger på 1.0 (vilket den säkert gör) så är det samma visa eller värre med den. hkr |
|
| 330 är nog inte lösningen, saknar helt klart en 6:e växel. | |
|
Tänkte väl att jag inte kan vara den ende som saknar en pinne till. För övrigt tycker jag att det är snudd på konstruktionsmiss från BMW's sida även om det förmodade syftet med sportig gång uppfylls med råge. hkr |
|
BmwE46_320 |
Finns en M3-låda -99 till salu på BMWPower : Länk Getrag 6-vxl M3 låda -99:a........ 6-växlad låda i mycket fint skick, suttit i en 99:a, gått ca 6000 mil. Ej länkage. Pris: Högstbjudande, DOCK ej under 15 000:-. ENDAST SERIÖSA göre sig besvär. Kontakta: Kimmo 0227-12910 070-3903717 estorilmongo@hotmail.com Västmanlands Län |
|
- hkr. Kan det vara så att motorn inte är inkörd ännu? Eller att du har någon vajsing på den? Eller tankar du 95 oktan? Som referens: Min ligger på ung. 4000 varv vid 160 km/h men drar ändå bara 0,85 - 0,90. Din verkar törstig vid 3500 varv? Eller kan det vara så att just 328:an är en orättvis jämförelse? Min kopmis har numer en 330i som vi körde Malmö - Sthlm förra veckan. Den hade då bara gått 475 mil och kördes inte snällt men den drog klart mer soppa än vad min hade gjort vid samma körning. Kanske är 325 liknande? Min tes: Kan det vara så att 2,8:an är underutvecklad medan 2,5:an och 3,0:an är optimerade? Följden blir högre antal hk/liter men i gengäld också högre förbrukning? Mvh / Micke R |
|
|
Jag vill bara förtydliga att jag inte kan klaga på förbrukningen, 0,92 vid ganska tät motorvögskörning med acc och inbromsning. Nollade förbrukningsmätaren strax norr om Nyköping och fick 0,86 vid snittfart på 140-145. Däremot vore det skönt att kunna peta i en sexa när man vill puttra i jämn fart. |
|
|
Vid jämförelser mellan olika modeller som är manuellt 5-växlade är det nog mer relevant att titta på utväxlingen i bakaxeln. (5:an = 1,00) För E36 gäller nedanstående bakaxelutväxlingar, E46 borde använda ett liknande förhållande mellan modellerna: 318/320i: 3,45 325i: 3,15 328i: 2,93 M3: 3,16 Om du inte vill byta bil är det nog enklare och billigare att byta bakaxelklump än att hitta en sexväxlad låda med kardanbyte m.m som följd. Dock bör man nog fundera lite på om man vill genomföra detta på en så pass ny bil. |
|
|
köp en diesel isåfall. min har 5 stegs automat, med lockdown, alltså i princip 6 växlar. vid 130-140 2000varv vid 110 ligger den på 1600varv vid 90 1400. skulle vara kul att veta vad den klarar teoretiskt på hösta växeln innan varvstoppet går i. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Har själv en 325 E46. Har kört närmare 500 mil. Bränsleförbrukningen har minskat från ca 1,1 vid långkörningar till senast 0,72 i helgen. Verkar som BMW behöver ca 500 mil för att komma ned till rätt förbrukningsnivå. (Liknande på min förra kärra). |
|
|
det är väl självklart att en ny bil drar mycket, det är ju samma sak om en bil stått länge... upp mot halvår till år, så drar dom ju mycket, och ska dessutom köras in precis som en ny bil. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.