|
|
|
|---|---|
|
det knackar i motorn ganska mkt när jag har kört lite hårdare å när jag stänger av så "rasslar" det till ganska mkt .... men när jag startar igen efter nåra tim så låter det inte lika mkt ??? bytte olja å filter ganska nyligen. vad kan det va? å hur ska jag åtgärda det? å e jag i nån riskzon? har tittat lite på sökfunktionen men hittar inget som liknar mitt problem. | |
|
Det första ja kommer o tänka på är slitna ram/vevlager...Ofta brukar en lagom trögflytande olja (läs ej driftsvarm) göra dessa ljud mindre framträdande, sen när oljan är genomvarm brukar det knacka mer... Kan ju även vara ventilsspelet som behöver justeras... Försök att avgöra om ljudet kommer från motorns övre delar eller de undre... Är det de undre är det förmodligen slitna lager... |
|
| jag å svärfar tyckte att det lät i nedre delan ..... jaha lager säger du,.... dyrt? snacka med en polare nyss å han hade ett litet förslag om igensatta kanaler så att det inte kommer tillräkligt med olja å att ventilerna låser sig å har återställt sig efter ett tag då det låter bättre igen när bilen stått ett tag ,.... | |
|
Vilken olja använder du nu? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jadu kommer inte ihåg . ringer svärfar å kollar nu | |
| det är - q8 advance 10w-40 highperformance syntetic | |
| Prova trampa in kopplingen då du stänger av bilen, jag tror att det kommer från växellådan ingånde lagret. | |
|
det låter INTE när jag trycker ner kopplingen. så då e det det där lagret då . är det nån fara att vänta med det där? jamenar självklart fixar jag det om det försämras . e det svårt å dyrt att fixa det tro? tack för hjälpen iaf ! |
|
| Ett vanligt fel ingånde lagret i växellådan, ingen fara bara att köra. | |
|
Att byta olja i växellådan kan eventuellt minska missljudet. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
| jag tro eller jag vet det spelar ingen roll om du byter olja det låter en då lagret mäste bytas för att det skall bli tyst. | |
|
Japp , testa med att byta olja i växellådan det kommer ganantera låta bra mycket minte om du byter till en vanlig växellådsolja !!! BMW brukar köra ATF olja även i sina manuella lådor ! På min så bytte jag från ATF till en vanlig (manuell modells olja) an märket Mobil sedan så hade den en del beteckingar som jag ej kommer ihåg nu ! Jag vet även att Castrol har en fin sådan olja också... Obs om du gör ett byte till "vanlig växellådsolja" så kommer bilen bli lite mer "trögväxlad" vid kall väderlek.... OBS!! Du skadar inte växellådan genom att byta från ATF till vanlig växellådsolja! Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
OBS skall väl tillägga att så snart oljan blir varm så kommer du inte att märka någon skillnad alls vid växling , den kommer att fungera precis som innan bytet. Dock så kommer det att skramla betydligt mindre med denna olja i , har du tur så kan den bli helt tyst.... Det beror väl på hur sliten den är. Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
| Tro mig det spelar ingen roll om du byter olja i lådan har testat det själv, låter lika mycket ändå då oljan blir varm. | |
|
DÅ KAN JAG PUSTA UT : ) SKÖNT ATT FÅ LITE KLARHET I ALLT. TACK SKA NI ALLA HA ! MVH |
|
|
Iofs så kan det vara så som bmw berra säger , det beror väl på hur pass slitet allt är.... Men jag skulle ändå testat iaf....Men tur så minskar ljudet avsevärt! Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
Lådan i en av mina e30 blev märkbart tystare efter byte till en helsyntetisk växellådsolja. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.