AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.068

Kall=Bra Tomgång, Varm=Skum tomgång.

Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej jag har haft tomgångproblem med min 525i-89 men efter tätning vid en koppling där slangen som löper från tomgångsmotor ansluts till insuget funkar bilen mkt bättre.

När bilen är kall och hur man än kör eller varvar och har sej så då man släpper gasen och frikopplar sjunker varvräknaren ner till 7-800rpm som en sten och ligger där stabilt. Jag kände mej såå nöjd och tänkte YES! nu funkar allt.

MEN..

Det skumma är att jag har tomgångproblem då motor blir varm. Ibland går den ner på ca: 800 men oftast kan den som fastna på helt olika varvtal. Ibland på 1200, ibland 1500rpm men ibland går den ner på 800? Slår man av bilen och sedan startar den igen är varvtalet på tomgång runt 7-800.

Har ni vart med om nåt sånt här? Kärvar min tomgångsmotor, tvivlar dock på läckage för gjort en noggrann genomgång.

Hur gör man för att rengöra/tvätta en tomgångmotor utan att pajja dess elektronik??

Vänliga hälsningar
Håkan .
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
hmm.. är det så att lambda-sond endast styr tomgången då motorn varm?

Kan man isåfall koppla ur nån slags säkring lr nåt till den ? Avaktivera den för att testa?
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
kan mycket väl vara så,skulle dock gissa på att du har dåligt soppatryck. Har du bytt soppafilter på länge? Kan ju vara skönt att få gjort hur som helst, eller hur?

/Martin
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Aldrig bytt :-) Har dock ett nytt liggandes i bagaget... hmm.. man borde verkligen göra ett ryck o byta hur som helst!
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
kan ju inte skada....lycka till!

/Martin
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
kom på en sak till, du kan ju ta bort tmogångsmotorn och smörja upp/tvätta den inuti med wd40 eller liknande, det brukar de tycka om:)

/Martin
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Tackar jag ska göra både och. Ska åka på GDS verkstad på Ok på en stund o göra ett försök med bränslefiltret sen plockar jag loss tomgångsmotor då jag kommer hem :d
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Nu är bränslefiltret bytt och bilen verkar svara mkt bättre på gasen. Jag tror jag åxå hittat felet varför bilens tomgång är as-skum då motor blir varm. Det var en spricka i främre avgassystemet, alltså får lambdan tokiga värden och styrningen får tuppjuck. :D Tur i oturen så är röret väldigt fint utan rost så måste plockas ner och svetsas..

Hujja... då återstår att få loss gamla prylarna.. Bäst köpa nya bultar och packningar så man kan kapa dem med rondellen.
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
går det inte att svetsa på plats då?

/Martin
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Det är en tunntunn fin spricka genom nästan halva röret. Tyvärr så är halva på undersidan och halva på översidan.. :/ Lossar man kopplingen mellan katten och främre ljuddämpare så kanske ändå det går och bända ner lite så man kommer åt o svetsa, men jag tvivlar... det är mkt trångt..

Ska ringa mekonomen i morrn ang. nya packningar och bultar till avgassystemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.