AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.108

Hur kopplar man en Mp3-spelare till originalstereon i E39?

C@
18
C@milla
523iM -99
Hej!
Jag har nyligen köpt en 523iM -99 som jag skulle vilja koppla en mp3-spelare till. Jag vill dock inte byta ut original CD-spelaren, utan köra mp3-spelaren genom den.
Jag har sökt efter tidigare inlägg, men får ingen klarhet i hur det fungerar i just min bil. (Länkar i tidigare trådar som inte fungerar osv.)
Det är en Business-CD (finns fler än en variant i -99:orna?). Navigator finns ej.
Vad behöver jag köpa för nåt och hur kopplar man in det för att kunna ändra låtar via multiratt eller knappar på original stereon?
Jag har tittat på ice-link, men det finns olika varianter beroende på vilken anslutning man har. Kan man ta reda på vilken anslutning man har utan att slita ut stereon och kolla?
Är ice-link det bästa alternativet (eller kanske enda??).
Det är i alla fall det enda jag har hittat info om här på forumet till äldre bilar än -04.
Går det att koppla annan mp3-spelare till adaptern än just iPod? Sony t ex?
Jag vill inte att mp3 spelaren ska synas i kupén. Har sett lite tips om var man kan gömma den, men är det någon som har några nya lösningar så tar jag tacksamt emot tips.

Mvh
Camilla

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Skulle kunna tänka mig att en fm-modul som sänder in i fm bandet som en bra lösning .. det har funnits förr ! Vet ej om det finns kvar men fråga i någon butik gärna , de brukar ha lösningar.. Jag själv ska byta ut min radio till pioneer .. Det är lösning som funkar iaf ! o då funkar allt och man har mer möjligheter ...
bu
85
buzz
325i sedan -05 e90
en fm sändare skulle nog vara det smidigaste, man kopplar in fm sändaren till hörlurs kontakten på mp3spelaren och sedan rattar man bara in frekvensen (tex 107,1) på radion...
har du en ipod så är denna perfekt Länk

kolla runt lite på ebay

Länk

kostar bara ett par hundralappar...
bu
85
buzz
325i sedan -05 e90
:)
va snabb du var speedy :)
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jepp ! är en lösning som många glömmer o som låter helt okej oxå ;)
C@
18
C@milla
523iM -99
Tack för era svar!
Finns det ingen lösning att koppla in ipod med sladd till originalstereon?
Så att man kan lägga den i handskfacket?

Mvh
Camilla

Ice>Link skall du ha. Och det blir bäst om du lägger iPoden i det lila "lönnfacket" mellan stolarna. Du styr iPoden via multifunktionsratten samt får upp spårnamn på radiodisplayen. Bättre ljud än med FM lösningar är det också. Bood på forumet har tagit fram en steg för steg monterings anvisning i pdf format. Vet inte var han har gömt den dock. :) BMW har också en kabel för ändamålet. Dock med mindre funktionalitet vad jag förstår.
C@
18
C@milla
523iM -99
PowerMac: Tack! Det låter som att det är precis detta jag är ute efter! Vågar man hoppas på att den gode Bood vill dela med sig av sitt pdf-dokument??

Mvh
Camilla

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Ingen pdf men väl en beskrivning hur jag själv gjorde när jag monterade min Ice>Link för drygt ett år sedan. Jag har inte uppdaterat den sedan dess så vissa av funktionerna jag efterlyser i beskrivningen finns numera, t ex scrollning av texten i displayen plus att man kan komma åt iPodens menyer med bilens knappar. Jag har inbillat mig att detta ämne har varit lite känsligt eftersom den "officiella ice>Link tråden" försvann ungefär samtidigt som som Densions annonser. Jag har inte velat pusha för mycket för den här (suveräna) lösning men länken ligger kvar under min användar-profil. Titta på min 525 iT så hittar du den.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
C@
18
C@milla
523iM -99
Man tackar!

=)

Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Finns massor att läsa och hur man koppla ihop grejerna kolla under support Länk
C@
18
C@milla
523iM -99
Finns det bara en sorts Business stereo i E39'orna, eller måste man operera innan man kan köpa ice link?

På Densions köpsida: Välj "BMW E39 -99 Business", kontakt med runda stift, så får du rätt. IceLink funkar bra och du får manövrering och info via bilens knappar och display.
FM-modulator ger sämre ljud, beroende på FM-systemets begränsning och sämre stereoseparation mm. Dessutom får man manövrera allt på spelaren och kan inte stoppa undan den.

FP
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
De bästa ljudet får du om man köper en riktig stereo som spelar mp3 och slipper ha med sig en mp3 spelare de blir ändå inte så bra... *L*
de ända tråkiga del på bmw är just ljud anlägningen.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Ni som har kopplat in dessa. Vet ni om de passar i den lite äldre generationens system. Jag har en BMW bussines CD (-97) med cdväxlar ingång (fyrkantig kontakt) baktill på enheten. Kan det kopplas in en ipod där?

Kan jag koppla in något annat där..
52
82
525istheshit
525i Touring -02
Det borde väl gå?

Speedy? Har du en iPod? Dom är bra...
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jag har iPod men gillar inte använda den . Nu har den börjat krångla. Hoppar , svajar och glapp styr ratten. Har haft den i lådan och använd den 2 gånger för jag fattar inte hur man byter låtar på den (Itunes)
Visa användare
117
toller
530d touring -02
Det tycks vara lite problem med alla mp3-or själv använder jag H-10 Iriver som fungerar bra i bilen men svår att hantera i Pc´n. Blev besviken på
icé link eftersom man fick välja på att ha Cd-växlare eller Mp3, inte bägge två. Annars hade icé link varit perfekt, mycket hög kvalité på dosa & kablar. I mitt fall löste jag problemet med lödkolv svett & tårar. nu är allt som jag ville ha det!!! Det gick även att koppla in mobilen´s mp3 över en brytare.
Mvh

Schnitzer
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Min grabb har iriwer o jag tycker den är lätt att använda med Pc.n. ipoden har jag aldrig förstått.
Visa användare
117
toller
530d touring -02
Hade man haft en manual som man förstod skulle nog till & med jag fixa att ladda ner musik lättare i Iriver´n, men den är ju så omständig & seg. Det kanske är jag som är trög men man skulle ju fatta allt på en gång utan att behöva vara PROFESSOR. Det bästa med H-10òn är att den matchar bilens inredning & att den har fjärrkontroll. Funderar ändå på att byta till något annat märke som fungerar bättre med I´tunes program.
Mvh

Schnitzer
Om man vill ha nåt i bilen som funkar att fjärrstyra med rattknappar och visa info i MID osv så är iPod svårslagen, annars finns det säkert annat att spela med. Har själv ifrågasatt iTunes en del men det finns ju annan mjukvara som alternativ att använda, jag har inte själv blivit färdig att testa. Se även tidigare tråd om erfarenheter med iPod osv i BMW.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.