AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.334

Kamkedja 525 -94

52
72
525M
525 Sportlimo -94
Hej!
Vad är det som gäller för kamkedjan på M50B25an?

-När skall den bytas?
-"servas" dvs byte av spännrulle eller liknande?
-Allmänt vad är det för intervaller som gäller denna motor?

//Gustav
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
kamkedja bytes inte såvida den inte är sliten, vilket märks genom att det rasslar framifrån motorn.

Kamkedja har inte spännrulle, spännrullar är till remmar. Däremot finns en kedjespännare som justerar kedjans spel med hjälp av oljetrycket. Den byts inte normalt inte heller, blir den sliten så blir kedjan slapp och börjar rassla.

Vad gäller för övriga service-intervaller, så påverkas dessa till en mycket stor del av din körprofil. förare med gynnsam körprofil får längre service-intervaller än förare med ogynnsam körprofil. Bilens service-indikator (sitter i instrumenthuset) räknar ut när det är dags för bilen att servas samt vilken service som behöver utföras. Alternativt se serviceboken för mer information.

___
Vagnparken: Länk
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

525m du kan lyfta av ventilkåpspackningarna och snurra runt motorn och kolla skicket på kedjan, om du känner att du måste. själv gasar jag tills det rasar
52
72
525M
525 Sportlimo -94
Okej, jag visste inte att den reglerade spelet själv. Hade för mig att det var någon service som involverade kamkedjan, men det var ju trevligt att man hade fel för en gång skull;)

Tack för de snabba svaren!

//Gustav
52
72
525M
525 Sportlimo -94
Oj, glömde visst en sak..

Så du menar altså att datorn anpassar sig efter din körning.
Är det inte de "standard" servicar som BMW tycker att man bör utföra som dyker upp i den? Dvs de som involverar t ex 1000Milar service och liknande.

Så om jag byter olja å filter och nollställer servive-indikatorn så säger den till igen efter 1000mil eller hur menar du?
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Japp, den anpassar sig efter hur du kör, räknar hur många fullgas tryck du gjort, hur många kallstarter osv osv(vet inte exakt vad den kollar på mer). På min fd 525 så var kortaste intervallet 830 mil, längsta 1260mil mellan att oljeservicelampan började lysa.
52
72
525M
525 Sportlimo -94
Okej, det låter ju perfekt.

Vågar man lita på den då, eller bör man byta olja efter 500mil ändå(om man gör många korta körningar och gillar lite mer aktiv körning;)

Hur gör ni? Hur många är det med E34or som kör efter denna servivelampa?

//Gustav
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
På E34 användes en mycket avancerad formel för beräkna service-intervallet, det var många variabler som inverkade på service-intervallet.

på nyare modeller, t.ex. E39, så räknar SI-indikatorn på antalet liter förbrukad bränsle. T.ex. så har mina föräldrars 523i-00 en service-intervall på 2500 liter förbrukad bränsle.

På min 530iA -93 hade jag en service-intervall på ca 1500 mil.

___
Vagnparken: Länk
Eftersom bilen anpassar sig till att du kör aktivt/kortkörningar så är det inga problem att följa indikatorn. Mina intervall har hittills varierat mellan ca 1000 och 1200 mil.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.