|
|
|
|---|---|
|
Hej, vet någon om man enkelt genom att skifta några kablar, kan anpassa motorns styrsystem till viss bensinkvalitet och därigenom få ut max effekt. ? P å Motronicboxen till M3 e30 kunde man genom att skifta några kablar anpassa till vald bensinsort. Grundinställningen tillät att åka på 91 oktan vilket man ju aldrig gör.Tacksam för alla synpunkter. mrMPOWER | |
| Finns inget sånt, den är anpassad för lågt oktantal från början, är dessutom lågkompad motor. Ska du ha mera tändning (för högre oktantal) så är det chip som gäller! | |
Paap Reeder |
Hej Toomas! Min har jag kört på "det som för tillfället givits vid pump" d v s 95,96,0ch 98 samt V-power. Jag kan säga - Ingen skillnad. MVH /// Paap R ... häller du däremot i E85 blir den som en Volvo 240 |
|
För tydlighetens skull vill jag påpeka att jag tror att grundinställning av tändning bla, är gjord för ett orimligt lågt oktantal. skulle vilja anpassa tändningen till de vanligast förekommande bensinsorterna i Sverige 95-98 dock ej E85.ty då måste bränslemängden ökas drastiskt. Tydligen är det inköp av svindyra chip som gäller? mrMPOWER |
|
|
I stort sett alla moderna bensinbilar är utrustade med adaptiv tändlägesjustering mha knacksensor, både för att kunna möta moderna emissionskrav och för att få konkurrenskraftig förbrukning. Runt '90 var det dock ännu inte vanligt utan fanns bara på de mera mer avancerade motorstyrsystemen. Jag har inte detaljkoll på M70:ns tändsystem då jag har en M73:a själv, men har svårt att tänka mig att att den inte är utrustad med adaptiv tändlägesjustering(?) (Skulle tro att t.ex ErikW eller Paap snart kommer att ge besked häri? ;-) Om den har det så är det enda ett "chip" då möjligen skulle kunna förbättra är kvaliteten på själva regleringen, vilket jag betvivlar kan vara praktiskt märkbart varken effekt- eller förbrukningsmässigt. Mvh. /Kjell |
|
Paap Reeder |
... på M70 finns ingen knacksensor ... tyvärr! MVH /// Paap R |
|
Adaptiv tändlägesjustering låter ju väldigt tjusigt. Innebär det att systemet kan känna av och anpassa sig till just den bensinkvalitet som jag för tillfället har tankat?Att en knacksensor kan känna av ett bränsle med lågt oktantal och justera ned tändningen så att spikningar elimineras förstår jag. Men kan den även höja tändningen när 98oktan fylls på? Det var enklare förr när man vred på fördelaren tills motorn gick bra./ Den gammalmodige. mrMPOWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.