AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.187

535i E28 ojämn gång vid start

Daniel_
Har problem med min 535:a, när jag startar den kall när den stått utomhus måste jag gasa samtidigt för att den inte skall dö direkt när den tänder, och jag får fortsätta gasa ca 5 sek (under tiden går motorn mycket ojämnt, bilen skakar), därefter håller den sig levande utan gas men går ojämnt i någon minut (blir gradvis bättre), därefter (i takt med att den blir varmare) går den perfekt!

Samma sak inträffar även om jag har den i varmgarage (ca 20 grader), fast inte i lika stor omfattning (där räcker det med ett par sekunders gas i början, sen går den jämnt efter kanske 30 sek).

Problemet fanns inte när jag köpte bilen för ett halvår sedan och det har gradvis blivit (något) värre. Kör jag med bilen, parkerar den, och sedan startar den en timme senare startar den perfekt och går jämnt direkt (problemet är alltså direkt kopplat till om motorn är varm eller ej).

När den väl blivit varm (räcker som sagt med 30 - 60 sekunder, även om det är -15) så går den riktigt bra och har inget emot varken tomgång eller 6000 varv :)

Några teorier om hur man kan avhjälpa detta problem?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tänddelar och kallstartsspridaren är nog det jag skule kolla på först.
Framförallt tändningen. 535:an är väldigt känslig för dåliga delar. Kolla och gör rent fördelare/rotor, tändstift och tändkablar till att börja med.

-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk (www.e28.se) om du har en E28/E12
Daniel_
Tack för tipset, blir till att se över tänddelarna nu i helgen. Var sitter kallstartsspridaren? Hur kollar jag den enklast?

Återigen, stort tack
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag har exakt samma på min 530... men jag ha ju inget fördelare utan tändspolar... hur ska jag göra?
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag misstänker BERUstiften jag köpte på meko, skulle aldrig ha köpt dessa. kommer byta till NGK snart för att se om problemen försvinner
Jag har haft samma problem så jag åkte till Jahrls Bilservice dom sysslar med Bmw Alpina. Då sa dom att det berodde på att min topp va slut.
Sen bytte jag topp och det visade sig att han hade rätt. Vi har kollat igenom den gammla toppen och felen va att kammen va sliten men även vippor och vipparms axellagringen va slut så det resulterade i att ventilerna inte öppnade som dom skulle fast att vi hade gjort justering av detta.
Du ska veta att det va inte mycket som dom öppnade olika, men det räckte för att den skulle gå ojämt då den va kall.

Bilbygarna i Skåne
bm
46
bmwlover81
323i e21 bmw 528i e28 bmw 730i e32
Jag har haft samma på min 730 89, då var det så att den gick sämre o sämre, men felen bestod av en kombination av dels en tändkabel som inte va tät och slog gnistor omkring sig och att det spruckit upp ett hål vid bälgen vid luftmängd mätaren, bytte kablar, och lagade hålet med scilicon, sen gick den perfekt, bmw killen som kollade den åt mig hade nån teori att det kunde vara en tempgivare på kylarvattnet, som jag förstod det så styr den kalstartsimpulsen??? det är i alla fall en liten korv med en kontakt som sitter ovanför insuget om jag minns rätt, man kunde knacka på den med mejsel för att utesluta felet i alla fall,funktionen av den har jag mindre koll på, min bil går perfekt efter det som gjordes i alla fall.

bmwlover
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.