|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köra Bmw även till vardags Bilen skall rymma 2 vuxna + 2 barn Behöver inte vara touring även om det kan vara en fördel. Det är bra om priset stannar under 100 000:- Lutar väl åt E 39 Har ni tips på modell och motoralternativ? motivera gärna | |
|
528 Manuell. Köp ej långkörd automat som kan ruinera dig vid en renovering! Bensinsnålaste varianten om Du jämför prestanda och förbrukning. Läder m.m. är ju nästan gratis på dessa vagnar så 100t räcker till en fin ´98 med kanske 10-12t mil på mätaren. Bra köp! Köp ej en tidig 96:a! |
|
|
528:n Tack för tips, verkar ju vettigt. har endast kört en E39a, en 523, den tyckte jag var lite trött.. Nåt som känns aktuellt när man tittar ut nu, är ju vinteregenskaperna. Är antispinn/antisladd standard på de här bilarna? |
|
| 523 är inte speciellt trött (ca:185hk) knappt märkbar skillnad mellan den och 528, samt betydligt billigare att försäkra, och något bränslesnålare. Dessutom så är det lättare att hitta ett skysst svensksålt ex om du nu inte vill åka och importera en egen. Vilket jag hade gjort i ditt ställe om du har tid och kunskap. Låt exemplarets skick avgöra vilket motoralternativ du väljer. Du behöver absolut inte vara rädd för långa mil så länge bilen är välskött, fullservad och osliten. Det finns jättefina långmilare samt även en hel del mätarskruvade och på annat sätt fuskade bilar. Så se upp... Kolla upp bilen ordentligt ur alla synvinklar innan du slår till. Ps: Bilar från tyska BMW handlare brukar vara i mycket fint skick och ofuskade. Länk | |
|
tror att det räcker med en 520-E39, går bra och är ganska bränslesnål, eller alternativ 523, givetvis en touring. ######## # PAJALA # ######## |
|
| Är det inte så att 523 tom -00 har "bara" 170hk. Själv har jag en 528 -98 och tycker att den går bättre än 520 och 523 (båda -98), som jag har haft tillfälle att köra. | |
| Von Dust - På pappret har 523 170 hk ja, men inte i verkligheten har det visat sig. | |
| Hur menar du, är det mer eller mindre än på pappret? Hur är det med 528? | |
|
PowerMac: om bilen känns trött eller ej är ju subjektivt... kanske är det så att jag söker en med lite mer bottendrag,523an kräver nog lite varv för att upplevas som pigg. Är inte ute efter ngn racer men lite bättre drag än i 523an vill jag nog ha. Men är skillnaden till 528an marginell så.... Kan man säga generellt nåt om påslaget för touring? |
|
|
Jag rekommenderar också en E39 97-98. Sedan. 523 verkar något överstark på detta forum... enligt en biltest jag läste så var det inte några överraskande positiva värden 523 gav på rullande landsväg. Minns inte exakt men runt 159-160 hk på hjulen. Har själv provat 523 (min bror har en) och visst går de bra. Men 528 går märkbart bättre. Har en själv... nothing beats cubic inches.... Jag rekommenderar 528iA sedan... =) Personligen ser jag inte riktigt syftet med Touring om man inte ständigt kör omkring med last eller barnvagn. Ska man ut o resa kan man montera takbox istället. (Har 3 barn och klarat mig med sedan) Man tar på sig ryggsäcken när man behöver den.. Vem går ständigt omkring med en 70 liters ryggsäck när man bara har plånboken och mobiltelefon med sig? Jo, så är det! |
|
| Jag tycket att E39 touring är en av de snyggaste bilarna som finns. Sedan att man har lite kapacitet över har aldrig skadat. | |
| Bmw svänger: Det låter som du söker en turbobil. Eller en V8 540... | |
|
Mageng:Har svårt att tro att en 528ia går bättre än en 523i (manuell låda. Jag har testat ovan nämnda bilar och 528an gick inte bättre, tvärtom. Men en 528a med manuell låda är en helt annan sak. Tyckte automatlådan typ slirar bort sekunderna just i starten, seg med andra ord. Bmws automatlådor är kända för att växla mjukt och fint, men med ett märkbart skillnad i prestanda. 523 med manuell låda går bättre än vad man tror, går inte mycket sämre än min bil faktiskt. Min bil: |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En 528 aut alt manuell har inga problem alls att hänga av en 523a oavsett om det är automat el manuell variant av 523, även om en 523 räcker gått och inte alls är någon "trött bil" en 99 med dubbelvanos är lite trevligare bottendrag i. 528an är bättre i alla lägen förutom dyrare försäkring. ///MVH Hasso Länk |
| Tycker att skilnaden mellan en 523 från 99 med M52TU och 528 är relatvt marginell. Fast min bil kanske är chippad. ;) *host* Länk En större cylindervolym kan man dock inte chippa fram. ;) | |
|
Givetvis 540iA E39! En riktigt rask och enormt trevlig bil. Visst, den drar lite mer soppa än en 528i, och kostar någon krona mer att försäkra, men det är det definitivt värt. Provkör så förstår du varför :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Automatlådan stjäl förvisso en del effekt men den maskerar också prestandan. Sen var ju frågan inte avseende växellåda utan motoralternativ. Att 2,8 är en kraftfullare motor än 2,5 går inte att dribbla bort. Jo, så är det! |
|
|
Powermac Alla M52 motorer blev doppelvanos/TU -99 (09-98), även 2,8. Jag vill nog säga att 540i 4,4 drar betydligt mer än 528i.... tyvärr. Men det är ju mer pang för pengarna =) Jo, så är det! |
|
|
Apropå 540 vs 528. Visst, en 8 drar mer än en 6, men det är det värt i körupplevelse. Vad som däremot kan svida rejält i plånboken är försäkringskostnaderna för 540 som är mycket höga om man inte bor i obygden, är kvinna och över 65. Själv hade jag satsat på en 728 E38 som nog är det mest prisvärda man kan köpa för runt hundringen om man vill ha bekväm familjebil. Ingen raket men går hur skönt som helst. Kan inte heller låta bli att rekommendera en välhållen Jaguar X300 (95-97) som dessutom bjuder på äkta exklusivitet. Dock är baksätet i Golfklass om man inte väljer LWB. Lycka till! Don't dream it, drive it |
|
|
Jag kan varmt rekommendera en 528i. Håller inte riktigt med ovanstående om att skillnaden är liten. Jag tycker att skillnaden är påtaglig mot en 523:a i prestanda. När jag provkört båda modellerna innan jag köpte min 528 för 2 år sedan var valet solklart. Skillnaden i försäkring tror jag var ca 800 kr/år när jag kollade upp och med en likvärdig förbrukning är det småsummor. Dessutom är 528:or generellt bättre utrustade. Det finns MÅNGA på marknaden. Gå först och främst på skicket när du väljer! En sak till: Läste mycket här på forumet innan köpet och var nästan lite avskräckt av alla problem som folk har med E39. På två år har jag endast stött på några mindre problem och inget som har gjort ont i plånboken. Går helt problemfritt i alla väder och är underbar att köra. Med facit i hand skulle jag göra om köpet. Lycka till! Mikee |
|
|
Amen To That! Kändes precis likadant, då jag skulle köpa min. Men det enda jag behövt göra under tidan jag ägt min bil, var att tanka och fylla på spolarvätska. Wham bam, thank you mam! Another one bites the Von Dust! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.