AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.093

Torkarproblem E39

bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Har fått ett problem med torkarna. De stannar i läget längst upp på rutan istället för längst ner. Problemet hände då jag råkade sätt på torkarna när det var mycket snö på rutorna. Försökte att justera torkarna med att sätta dem i nedre läget men när jag då sätter på torkarna går de ut mot motorhuven. Torkarna går helt enkelt åt fel håll. Har satt tillbaka dem i rätta läget så de torkar på rätt ställen, dock stannar de längst upp på rutan när man stänger av dem. Problemet är att motorn går åt fel håll så det är omöjligt att sätta torkararmarna i det nedre läget.
Motorn snurrar säkert på rätt håll men du har lyckats får mekanismen att krökas eller kugga över. Inte bra att starta torkarna med is/snö, det har säkert flera upplevt.. Jag tror du får frilägga mekanismen mellan motor och de båda torkaraxlarna och se vad som hänt.

FP
em
29
emika
DKW 3,0Q
Råkade ut för samma sak under förra vintern. Snön vräkte ned en kväll och plötsligt slutade torkarna att fungera pga all snöansamling vid torkarmarna. (blötsnö). Nåväl problemet var precis som Folke skriver att mekanismen hade kuggat över. Lösningen var att skruva isär mekanismen och försöka passa in ändlägena. Fick prova några ggr, men för normalbegåvad människa är det inga problem.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Problemet är löst. Fick lossa på skruven till torkarmotorn och lossa den fån axeln, sedan justera ner torkarna till stoppläget.

Tack för Er hjälp.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.