|
|
|
|---|---|
|
Hej! Någon som vet var/om man kan få tag på detta? Hur mycket skillnad blir det? Prisklass? //Gustav | |
Gemini__ |
Finns på Ebay.de. Om de variante som finns där är bra kan jag inte svara på, billigt är det iaf. Sedan har Schmiedmann ett par varianter: Länk Länk Skillnaden ska enl. uppgift vara enorm. Mvh: Thomas Den enda sanna E34 M5-sidan - www.e34m5.se |
|
Eller gör som jag gjorde. Skär av kulan längst ner på vxl spaken men se till att spara lite av skaftet så do har något att svetsa i. sen lägger du en m8 mutter i mellan så att den blir längre så gar du en hemma fixad som funkar lika bra. Tipps är att byta alla bussningar i länkaget samtidigt för att du ska få samma kännsla som en köppt. Bilbygarna i Skåne |
|
|
Antar att du menar att jag skall kapa spaken under kulan? Så jag får en större "hävarmseffekt"? //Gustav |
|
|
Ja det kan man säga men det är bara rent kopierat från en short shift från B&m. så du får exakt samma funktion som en köppt. Bilbygarna i Skåne |
|
|
Okej, hur långt slag får man då? Uppskattad procentuell förändring? |
|
|
ni verkar ha lite delade meningar, ska man förlänga eller korta spaken under kulan? bilderna hos schmiedmann, den som heter super short shift är rak, medans den "vanliga" short shiften är lätt krökt, vad gör det för skillnad? är det bara spakens position för växlarna som flyttas frammåt/bakåt? no brains, no headache... fingerspitzgefühl! |
|
|
Enligt min åsikt så skall man förlänga spaken under kulan. Detta kommer leda till att om "originalutväxlingen" ligger 3:1 så dena kanske kan göras om till exempelvis 2:1 och detta leder till att : 15cm vid toppen av spaken kommer att ge 7,5cm istället för 5cm nere vid "den nedersta fästpunkten" Och detta leder då till att du behöver röra spaken kortare väg! Och det var ju det som var hela tanken. Att den ena ser rak ut på bilderna tror jag är en fråga om hur man ser spaken i olika vinklar. //Gustav |
|
|
tänkte ge mig på att bygga egen shortshift, kommer man åt allt inifrån bilen eller måste man under? hur myckets måste tas loss för att få bort spaken? vad kostar det med lite nya bussningar när man ändå är där å grejjar? och framför allt, hur mycket ska man förlänga den nedre delen av spaken? my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
|
Har en fra schmiedman, den til 4-500 kr. ble stooor forskjell. |
|
|
Som redan skrivet, kapa och förläng med att lägga en m8 mutter imellan där man kapat och svetsa ihop voila. Funderar på att göra egen shortshift på min 735, inte för att jag rejsar med bilen, men lägena är för långa tycker jag. //Simon |
|
|
Hur svårt är det att byta till en dito från Schmiedmann? Ser ju ut som plug&play nästan...men antar att det är jävligare. Ngn med tips? *BAWORAK* |
|
|
Länk Länk Lite intressant info |
|
| finns det inte shortshift kit å köpa i sverige med alla bussningar å allt i ett kitt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.