|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med min m3a. Det verkar nästan som att något är glappt, för när man ligger och kör i ca 100-120km/h, eller överhuvudtaget håller en hastighet, så är det som att motorn dör i ½ sekund. Hela bilen hackar liksom till. Detta händer i snitt ca 3 ggr / minut. Sen var jag in och besiktigade i torsdags och fick skyhöga avgasvärden, HC osv var alldeles för höga och lambdan alldeles för låg, vilket tyder på för mycket bränsle?! Bilen drar vid landsvägskörning runt 1.8-2.2 liter/mil Värt att poängtera är att ibland går bilen helt utan de där smällarna och det syns också på färddatorn att den drar mindre bensin då. Man kan alltså så på färddatorn att den drar lite mer bensin precis när de där smällarna kommer. Är det troligtvis lambdasonderna/kattarna som är kassa? Jag har sprutat startgas på alla slangar utan att tomgången ändrats och jag har även rengjort LMM. Nu ska jag åka och byta olja/filter/stift, får se om det blir någon skillnad, men jag har svårt att tro att det kommer hjälpa mot de avgasvärdena jag har. Nån som har några tips? | |
|
Kolla tändkablarna och hattarna, Min vinterbil uppförde sig lika dant när mina hattar var dåliga. Avgasvärderna blev sky höga eftersom det gick igenom oförbränt bränsle ibland. Erik |
|
|
På M3 e det inga vanliga tändkablar som på tex din M5 WB_M5. Så det kanske e lite långsökt. Men va vet jag ;) Mvh Jojje |
|
|
prova byt lamdasonder? Min bil Länk |
|
|
Lambda-sonderna kostar ju en del så ja tänkte utesluta allt annat först. Kan det vara kamaxelgivaren? Soppafilter? Soppapump? LMM? Lödde om vanosen igår, och rengjorde luftfiltret och LMM. Kollade också alla kontakter och slangar. Bytte även olja, filter och stift. Helt utan resultat, motorn hackar fortfarande. Stoffe, vart skulle du lämna in din bil i Borlänge-området om du skulle felsöka? Avesta? Tänkte även passa på att fråga vart kallstartsventilen sitter och hur den ser ut. Som jag fattat det sitter den under insuget, men hur ser den ut? Såg att det fanns en liten silverfärgad grej i samma storlek som en tom dassrulle, med en kontakt i ena änden och 2 slanganslutningar i andra. Är det den eller hur ser den ut? Isf, vad kan jag göra för att utesluta att det är den som spökar? //Mackan |
|
|
Gissar på att det är någon av lambdasonderna som spökar. M3E36 har ingen kallstartsventil utan motorstyrningen sköter om det, mojängen du har tittat på är tomgångsmotorn. _______ //Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.