|
|
|
|---|---|
|
Har ett dovt ganska mörkt surrande ljud från under baksätet på passagerarsidan. Ljudet är mer påtagligt när bensintanken är nästan tom. Kan det tänkas vara resonansljud från pumpen som fortplantar sig i tanken? Eller är det så att bränslepumpen sjunger på sista refrängen? Tips och idéer mottages ;-) Glatt gasande i snömodden /G Brum brum | |
|
Tror inte det är nån fara. Man hör alltid ett litet vinande ljud från pumpen om man lyssnar ordentligt. Jag har oxå noterat att det kan låta lite mer när tanken är tom. Man ska inte låta pumpen gå torr så se till att aldrig köra soppatorsk. Pumparna kan paja då. Har hört det iaf, vet ej om det är hörsägen eller ren fakta. Men det låter ju troligt. Pumparna ska hålla 15-20k mil så ta reda på när den är bytt senast. mvh |
|
|
Ja, de kändes som om det är soppapumpen... Vet att tanken är bytt, men vete tusan om soppapumpen byttes då också, infästningsplattan till tanken såg inte splitter ny ut... blir nog till att byta. Om inte soppapumpen byttes i samband med tanken har den matat soppa i snart 17000mil... Better safe than sorry. /G Brum brum |
|
|
Vad jag vet är min soppapump uppe i snart 26 000mil, men den låter riiiiktigt illa! Startade bilen idag ute på grusplanen och gick in i garaget o donade lite, hörde inte att bilen var igång, däremot hördes pumpen mer än väl. Dock är man ju fattig student och det är inte ofta som tankmätarnålen står på högersidan om mittstrecket om vi säger så :-) Ska nog köpa mig en reserv att ha i bilen till den dagen den i tanken går sönder. Någon som vet vart man billigast köper en pump och vad det kan kosta? |
|
| skroten. | |
|
Fasen....samma problem här......soppapumpen har tjutit nu..och extra mycket när tan ken vart tom...har kört soppatorsk 4 ggr nu.... Nu vill inte bilen starta......kollade med multimeter.....det fanns tröm..slog på pumpen,..bilen startade...men...måste byta Frågan är....hur mycket måstre man ta bort, räcker det med de fyra skruvarna eller måste ja bända upp tätningen til hela kalaset?? MVH / Johan |
|
|
det är inte så mycket som händer om pumpen skulle stanna. en ny pump kostar 2000++ så jag letade upp en på skroten och den funkar... i övrigt så har jag 3st hemma i garaget så jag behöver nog inte vara orolig på ett tag BMWNISSE! |
|
|
Prova att byta bränslefilter innan ni/du börjar med ett bensinpumpsbyte iaf... Brukar också ibland "dutta i" lite tvåtaktsolja för att smörja pumpen..OBS! inte för ofta bara,räcker med någon dl emellanåt...mätarställning på min M535:a dryga 38000mil nu utan att mig veterligen pumpen är bytt någonsin.. Men om man bytt bränslefiltret och pumpen fortfarande tjuter, så gör man nog säkrast i att byta pump(huvudpumpen pratar jag nu om)..Aldrig kul att bli stående på någon avlägsen vägsträcka i ingenmansland. Mvh Janne. |
|
|
byta pump kan nog min kärring gör på två min... 4skruvar till locket sen är det 4st 8mm mutrar till nivågivaren sen är det bara att dra upp givaren långsamt så att du inte spiller i bilen så det är en fördel om du har en hink eller nått. sen är det bara att ta en mejsel eller nått och knacka pumpen moturs tills den losnar då är det bara att lirka upp den... BMWNISSE! |
|
|
Duktig "kärring" du har bmw.nisse :) Min skulle defintivit inte göra det på någon av mina BMW's på 2 minuter iaf :),sitter inte så "lätt tillgängligt" som det gör på e30,nämligen under bilen :) Inte heller kul att byta på en e30 i full vinterstorm+full packning osv när det är både kallt o mörkt..Byt pumpen i tid säger jag...Inne i garagevärmen. Mvh Janne. |
|
| ok...den skra skruvas...då vet jag.....förra ägaren har tätat med någon röd silikonmassa... | |
|
jadu janne... nu var det ijuförsig en E30 och vill man absolut inte sitta ute i den rådande snöstormen så recker det att kasta ut sätet i snön så får du platts i bilen när du byter... BMWNISSE! |
|
|
Jaja "bmw.nisse"...Visst går allting att göra "var som helst" bara man har allting med sig som tänkas kan haverera+lämpliga verktyg osv,men hade jag en pump som låter illa och bränslefiltret är utbytt så skulle jag hur som helst vilja byta den annorstädes än ute i rusningstrafiken..t.ex. För haveriet kommer "alltid" när man minst av allt vill ha det.. Mvh Janne. |
|
|
Biltema har bränslepumpar, art. nr. 52-209, 449:- Skall slänga i en sån i min nu i veckan. //Claes |
|
| Okej. Så den har samma pretanda som borsch orginalpumparna i tanken? | |
|
Ja den skall ha samma prestanda. Det finns två olika pumpar som kan vara orginalmonterade. Antingen BOSCH och då har den en extern tryckregulator: Länk eller också är det en Pierburg med inbyggd tryckregulator: Länk Biltema säljer bara själva pumpen, ingen hållare följer med. Pumpen ser exakt likadan ut som Pierburgs pump. Jag är dock inte säker på om den passar i plasthållaren för en BOSCH eftersom hållarna ser olika ut. Men om du har en BOSCH så är det ju bara att ta med den till butiken och testa. //Claes |
|
|
Gamla igensatta bränsleslangar kan göra så att pumpen får jobba hårt för att få fram bränsle. Jag la ner en förmögenhet på att trimma en gammal 70-tals bil en gång. Den var ruggigt snabb 0-100, men över det så tappade den orken. Det visade sig senare när jag hade sålt bilen att bränsleslangarna vid pumpen var igensatta. När dom hade bytts gick bilen som ett skållat troll och bränslepumpen tystnade. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.