AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
425

Hur funkar en M3 i vardagstrafik?

Funderar på att ersätta både motorcykel Honda VFR och bilen en BMW 318ti med en beg. M3 96-97. Kör 90% lugnt och sansat men vill kunna dra iväg till Tyskland och Nurburgring en gång varje sommar minst. Använder inte bil för att transportera mig till arbetet men kör ett par shoppingrundor per vecka och lite nöjesturer ibland. Trivs en M3 med att gå lugnt och sansat mår motorn bra om den inte blir varvad ordentligt med jämna mellanrum.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Kan köras hur lugnt & fint som helst!
Min drar (enligt datorn) 0.9 vid lugn landsvägskörning...så det går att köra ekonomiskt också!
KÖP en! ;)
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
BMW M3 går väldigt lungt på låga varv.Inte alls som andra trimmade bilar!Men för bromsarnas del så är det ju bra om du använder dom ordentligt ibland!

Lycka till med ev. köpet!
Mvh Ricke
Även för motorns (vanosens) skull ska man inte slö köra alldeles för länge .
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
I mina ögon finns det ingen bättre bil att ha både för bruk och adrenalinhöjare. Under 3000 varv så finns bara hyggligt med vrid och det är enkelt att köra snyggt. När sedan tillfälle ges så är det bara att släppa på alla hästkrafterna. Likt en snabb motorcykel så är det harmoniskt att köra både lugnt och rå-fort.

Jag kör min M3 även på vintern. Det krävs att man är väldigt passiv för att inte köra med sladd. För mycket vrid på för låg vikt och för breda sulor. Å andra sidan är det förutsägbart beteende och i kanske 75% av kurvorna så låter jaga bakvagnen hitta egna spår. Det ser nog lite omoget ut men är underhållande.

Vad gäller användbarheten så har min frun inga problem med att ta bilen även om hon bara kör den några gånger per år. Fast då är det inte halt.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Inga problem alls. Det enda man kan säga något om är att kopplingen kan bli lite jobbig i väldigt tät stadstrafik.. kopplingen har spänst, men är inte överdrivet kämpig..

m.v.h. stoffe
Ni
20
Nicke70
M Coupe 2000
Hej!
Min M Coupe kan köras hur lugnt som helst, men den behöver lite varv ibland. Jag kör mycket i stan och man vänjer sig snabbt vid den "lite" hårda kopplingen.
Den går kanon...

Nicke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.