AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.872

Webasto värmare 525d -02 lite frågor!

har bara en tysk bok o min tyska är lika med noll... :)
Har ett par frågor pm hur webaston fungerar.

Varför går den igång när man startat bilen när det e kallt ute? e det för att bilen ska bli varm fortare????

Jag har den stora färddatorn o enligt uppgift så ska det gå programera in en startid till webaston så bilen e varm när man kommer till den.

Kan man starta webaston dirrekt utan att programera en startid? typ när man sitter o väntar på damen :)

Kanske tillomed nån som har en svensk bruksis som kanske kan ta ett par kopior på de sidorna med infon o faxa????

Tacksam för svar!

Anders
När man ställer "seit" på en viss tid så hoppar den igång den tiden. men det står "luft aus/ein" på menyn .och värmaren går inte igång..bara kallluft

Men värmaren går som sagt igån när man startar bilen..
Ingen som vet?
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Webaston är normalt kopplad som automatisk tillsatsvärmare - precis som du säger, för att bilen skall bli varm snabbare.

Mot en inte obetydlig kostnad kan BMW koppla om den så att den fungerar som en vanlig parkeringsvärmare - d v s så att du kan ställa in start- och stopptid med hjälp av färddatorn. Då går det också att starta webaston direkt från färddatorn.

Det går också att få funktionen med fjärrkontroll - kostar ytterlligare en slant.

Den funktion med bara fläkt som du beskriver tror jag kallas "standlüftung" på tyska och är avsedd att göra kupén lite svalare under varma sommardagar.

Tyvärr har jag ingen svensk bruksanvisning. Sök på nätet så kan du i varje fall finna sådana med engelsk text.

Hälsningar
300
höfläkt
535daT -05
Hej Anders,

Min startar man på 3 olika sätt;
-med fjärrkontroll
-på navigationsskärmen/färddatorn
-riger upp bilen (minical)

Vet itne om det finns olika typer av värmare. Tittar man på bmw:s hemsida så verkar det bara vara en sort. Således borde du ha samma möjligheter som jag.

Undra oxå varför brännaren går igång när man startar bilen.......?

Hälsn Stefan
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Hej!
har en liten teori om detta med att värmaren startar när bilen é igång.
Märkte av fenomenet iofs på en Volvo V50 diesel, men så här var det:
Bilen hade stått parkerad utanför arbetet hela dagen, ute temp. ca -5 grader.
Startar bilen och får ett meddelande om att tillsatsvärmare ej är aktiv pga låg bränslenivå. Åker iväg till macken för att tanka, tar vägen genom samhället, tar kanske 15-20min. När jag kommer till macken så är fortfarande inte tempen uppe i mera än kanske 25% av skalan ( om man säger att norm. temp är 50%).
Detta måste ju tyda på att det är som dom säger att moderna dieselmotorer inte ger ifrån sig tillräckligt med värme för att klara sig utan tillsatsvärme.
Nu var ju detta som sagt en volvo som jag körde, men det borde ju vara samma fenomen på en Bmw oxå.

mvh: mr_majzoo
Hejsan!!

Jo det e nog så att den fungerar som tillsatsvärmare för att bilen ska bli varm fortare.. tycker fortfarande att det tar ganska lång tid att bli värm..

Men som du skriver Christer så e det bara att åka till bmw o få den omprogramerad??? Får man fler Möjligheter i färddatorn då?? Typ flera funktioner att välja imellan? För som det e nu så finns ju bara luft på/av. Jag har inte navi i min bil.nån sa att det bara var på navskärmen man kunde ha fler funktioner på

Mvh Anders
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Volvo har också tillsatsvärmare på deras diesel modeller som man mot en slant (~2000 SEK) kan köpa en timer til, som då sitter i färddatorn, så man kan ha den som dieselvärmare innan man startar bilen.

I vår E60 sitter det en elektroniskt värmare som hjälper med att få upp bilen i temp snabbare vid kallstart! Därför är bilen utrustat med en generator på hela 170 Ah !! Jag tycker vi får upp värmen inne i bilen och motor blir även snabbt varm i vår E60.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.