AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.239

tomgångs problem 318i e46

hallå
min tomgång har blivit knepig så fort man trycker ner kopplingen vid antingen rödljus eller liknande. Så blir tomgången jävligt knepig den går ner till ca 3-400 varv sen ruskar hela bilen till och tomgången går upp till ca 11-1200 sen dippar den igen och sen går den upp och ner. Den dog oxå en gång. Men efter att den har dippat ett par ggr så återgår den till normal ca 7-800 varv och det har blivit helt plötsligt. Bilen ifråga är en 99 så den känns konstigt att mjukvaran skulle ha blivit konstig utan jag tror det kanske kan vara nått med lambdan eller kanske lmm men jag vet ej och vore jätte tacksam för hjälp vill juh lixom inte köpa en massa grejer och byta utan resultat.
Det hände mig med för 3 månader sen, efter jag tankat på ett ställe, så länge jag körde på den soppan betedde bilen sig så. Fick lov att köra slut på soppan innan det blev bra.
ok men jag tror ej detta är problemet då jag tankar på statoil och gjort detta sen jag köpte bilen så det är om dom fått in fukt senast dom fylllde på tankarna eller liknande men jag har nu fyllt på men nån "stp fuelsystem....." liknande fast från "red line" tro det hette sl-1 eller liknande skulle vara sjukt mycket bättre men jag måste köra slut på tanken först så får vi se. Hoppas som faen att det hjälper annars blir det att börja leta fel :(
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Exakt samma sak har hänt mig en tre-fyra gånger, blev lite orolig men det försvann lika fort som det kom och det är nu över ett år sedan sist, så att det hänger ihop med bensinen eller fukt i den egna tanken eller liknande är väl ingen långsökt gissning. En tid efter den senaste incidenten har jag dessutom börjat köra med etanolinblandning, ändå inget problem.
jo nu efter jag kört lite med bilen och den verkar ha fått i sig lite av medlet samt blivit bättre väder så är problemet som bortblåst, men ska nog ändå kolla över stifft och kablar då bilen har i min äga rullat nästan 2000 mil på 10 mån och nu är uppe i 11.000mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.