AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.077

Jäkligaste kamremsbyte jag har varit med om.

Köpte mig en 518 för ett tag sen som jag nu har plockat ner för kamremsbyte. Att motorn ej har varit isär på 10.000 mil sätter sina spår i motorns detaljer.
Under demonteringen igår gick 1 st av skruvarna till fördelarlocket av och till föld av detta gick 700 kr när fördelarlocket av spröd backelit demonterades blir att tejoa tills man får hem det begagnade locket.

av de 3 timmarna som gick åt för att demontera allt för att komma åt kamremmen fick ca 2-2,5 timme till den fastrostade vänstergängade mutterns som håller fläkten. Första tanken var att någon klyftig person hadde haft på locktite eller liknande men till slut efter 2 timmars bankande på nycklar och försök att hålla fast remskivan så lossnade den till slut.

Så i eftermiddag blir det att återmontera elendet med nya rullar och rem.

Är ett under att remmen höll de 15 milen hem kan tilläggas då den var dels slapp och tänderna nästintill slut.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Usch, lät jobbigt.. lite skillnad mot när jag bytte på min e30. Aldrig nånsin sett salt i sina dar, alltid körd i norrbotten o således ingen rost.. bara att skruva isär som om det var ditsatt igår. Men skönt att det ordnade sig iaf

// Johan
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
då måste du bo mycket norrut i Norrbotten....
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Inte så mycket norrut, inlandet räcker.. Vet att de saltat e4'an runt lule ett tag, något de dock slutat med nu. Nu pluggar jag i arjeplog, vilket i norrbottniskt perspektiv måste räknas som söderut. Dock ingen rost på bilen vilket är väldigt befriande..
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
helt rätt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.