AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.636

Fel på växellåda 750-89

Sida 3 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Xbabyx, här är ett stycke taget från begagnatguiden till E32: --> Länk

ZF5HP30
Köper man en automatväxlad BMW 740i bör man kontrollera automatlådan extra noga! I växellådan finns plastkulor som slits ner med tiden och kan när de är slitna att pressas igenom plåten som delar av ventilhuset, något som påverkar växellådans funktion negativt. Symptomen till "plastkuleproblemet" är lätta att känna igen:
1. Bilen driver bakåt i växelläge "N".
2. Det är svårt att komma iväg på ettan, motorn varvar men bilen startar inte förrän lådan växlar upp.
3. Backen kan vara svår att få i.
Mer information om symptom och hur man kommer tillrätta med problemet finns här: [ LÄNK ]
Ett annat vanligt fel är att det inte går att lägga i backen, medan resten av växlarna fungerar som de ska. Orsaken till problemet är en underdimensionerad tryckreduceringsventil som gör att trycket i lamellhuset blir för högt, vilket resulterar i att lamellhuset spricker. Problemet uppstår oftast i samband med kraftigt gaspådrag under backning, ett mycket kostsamt problem.

___
Bilen: Länk
xb
14
xbabyx
Bmw e32 -740ia -93
Hej Mugge!

Är det ett jobb man måste lämna in till verkstan eller är det något som man kan göra själv? Jag har haft bilen i 1år ungefär och bilen har alltid mått & gått bra. Samma kväll som Backen la av så backade jag på en långsträcka med bilen, Vad kostar nya plastkulor eller måste man byta ut hela automatlådan?

/ Angelika
xb
14
xbabyx
Bmw e32 -740ia -93
glömde fråga om det är farligt att köra bilen om backen är sönder? Kan det påverka något mer?/ Angelika
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
xbabyx,

Allt går ju att göra själv, det beror helt på hur pass mekvan du är, men byta plastkulor är ett omfattande arbete och är du inte van vid att skruva finns det risk för att du ställer till det ännu mer för dig. Jag skulle rekommendera att du lämnar in det till verkstad, om du vill byta plastkulor. Läs mer om plastkulor här --> Länk

Samtidigt vill jag betona att jag tvivlar på att dina problem beror på plastkulorna och att det mesta pekar på att du har skadat lamellhuset och då är det billigaste alternativet att hitta en begagnad växellåda på t.ex returbilen och byta.

Om du plockar ner tråget till växellådan och hittar metallspån och flisor, så har du spräckt lamellhuset, och då behövs en renovering, eller att du hittar en billig växellåda på skroten.

Plastkulorna har typiska symptom och det är inte att backen lägger av.

___
Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.